Enkele post bekijken
Oud 12th November 2009, 15:13
ines.van.hove ines.van.hove is offline
Registered User

Nederlandse vereniging geeft online zelfdodingtips

De Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) heeft een website gelanceerd waarop staat te lezen hoe mensen met geneesmiddelen uit het leven kunnen stappen.

Volgens directrice Petra de Jong van de NVVE is er "een grote behoefte aan deze informatie". "Bovendien willen we voorkomen dat mensen met een doodswens naar gruwelijke methoden moeten grijpen. Soms springen ze voor de trein, hangen ze zichzelf op of steken ze zichzelf in brand. Dat is niet alleen vreselijk voor hen, maar ook voor nabestaanden en hulpverleners. Wij vinden dat mensen waardig moeten kunnen sterven", zei de Jong in 'De Volkskrant'.

Wie de informatie op de website wil lezen, moet zich eerst lid maken en 17.50 euro per jaar betalen. De informatie is dan binnen een paar uur toegankelijk voor leden boven de 16.

Instructie

In Nederland is hulp bij zelfdoding strafbaar, maar volgens de Jong geldt dat niet voor de website: "Er wordt alleen informatie verschaft en het is dus geen instructie."

Bron : GVA - 12/11/2009

Mening : Ik vind dat deze site af het web gehaald moet worden. Een overdosis geneesmiddelen nemen is volgens mij de gemakkelijkste oplossing om zelfmoord te plegen. Als mensen het dan op een moment niet meer zien zitten is het een kleinere stap om geneesmiddelen te slikken dan bijvoorbeeld voor een trein te springen. Ik denk dat als je voor een trein wilt springen, jezelf in brand wilt steken, ... je meer gaat nadenken want er is veel moed nodig om op een gruwelijke manier zelfmoord te plegen. Dat zet de mens met zelfmoordneigingen nog aan het nadenken en zo kan hij misschien zijn leven nog relativeren.
Ik hoop dat er niet veel mensen bereid zijn hier 17.50 euro voor te betalen per jaar.
Met citaat antwoorden