Enkele post bekijken
Oud 11th November 2009, 19:32
thibaut.verrelst. thibaut.verrelst. is offline
Registered User

De Vlaamse liga tegen kanker (VLK) schrijft op haar website dat volwassen mensen door secondhand smoke tot 20% meer kans hebben om longkanker te krijgen. Maar dit hoofdzakelijk voor mensen die samen wonen met één of meerdere rokers. Dit is dus geen argument om roken op cafés te verbieden. Wat er wel een kan zijn, is het fijt dat 10% van de Vlaamse bevolking aan ademhalingsstoornissen zoals astma, COPD en dergelijke leiden. Een klein deel, zij met de zwaarste aandoeningen, kunnen een aanval van hun ziekte krijgen na een korte periode in een rokerige omgeving. Argumenten in de aard van “het pikt aan mijn ogen” of “dat stink wel, zo een sigaret” lijken mij futiel in het hele debat.

Dit alles leidt mij NIET tot de conclusie dat er een algemeen rook verbod moet komen in de Vlaamse cafés! Waarom dat het dit toch doet bij een deel van de beleidsvoerders is blijft mij een raadsel. Nu hoor je het ook eens van een niet roker!

De bestaande situaties in de horeca lijken mij voldoende om niet rokers zich ook te laten kunnen amuseren als ze iets willen gaan drinken. Het gros van de cafés zijn uitgerust met afzuigsystemen en hebben rookvrije ruimtes. Is dit dan niet genoeg? Of is het zo ver gekomen dat de minderheid zijn wil kan opleggen zolang ze maar hard genoeg roepen?

Wat mij betreft moet een horeca uitbater zelf kunnen beslissen of hij al dan niet voor een volledig rookvrij etablissement wil kiezen. Maar door de huidige wetgeving zetten we tegen 2012 alle rokers letterlijk in de kauw!
Met citaat antwoorden