Enkele post bekijken
Oud 11th November 2009, 16:44
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User

Hoofddoek sluit Spaanse advocate uit van proces

woe 11-11-09
bron : DeMorgen.be ; buitenland

Hoofddoek sluit Spaanse advocate uit van proces
Omdat ze een hoofddoek droeg, is een advocate in Spanje uitgesloten van een proces. Rechter Javier Gomez Bermudez verweet de juriste niet reglementair gekleed te zijn. De advocate diende een klacht in tegen de rechter van het Nationaal Hof wegens ambtsmisbruik.

Toga wel, hoofddoek niet
De 39-jarige, in Marokko geboren Spaanse wees er op dat de statuten van de advocaten het dragen van een toga voorschrijven, maar een hoofddoek niet verbieden. De rechter heeft haar geen verdere motivering gegeven voor haar uitsluiting en op haar bezwaar enkel gezegd: "In deze zaal beslis ik."

Geëerd
Gomez Bermudez is een van de meest vooraanstaande rechters in Spanje. Hij leidde het proces tegen de terroristen van Madrid, die in maart 2004 vier bommen in pendeltreinen tot ontploffing gebracht hebben en daarbij 191 mensen vermoord hebben. Zijn behandeling werd destijds in de pers met lof omschreven.

Boerka
In oktober zorgde de rechter voor krantenkoppen toen hij van een getuige, die een boerka droeg, eiste haar gezicht te tonen. De rechters en de openbare aanklagers moeten tijdens het verhoor de gelaatstrekken van de getuige kunnen zien.

De uit de rechtszaal verwijderde advocate droeg echter geen gezichtssluier, maar een hoofddoek die enkel haar haar bedekte. (afp/edp)

mijn mening :
Of Gomez Bermudez een van de meest vooraanstaande rechters in Spanje is of niet... nu gaat hij te ver.
Als de statuten een hoofddoek niet verbieden is dit een schandalige beslissing. Op basis waarvan heeft de rechter dit besluit genomen? Omdat hij in 'zijn' zaal beslist!?
DIKKE ZEVER !!!
Ik geef de advocate die een klacht indiende tegen de rechter van het Nationaal Hof wegens ambtsmisbruik groot gelijk!
Met citaat antwoorden