Enkele post bekijken
  #3  
Oud 10th November 2009, 15:47
Ian.Sourdeau's Avatar
Ian.Sourdeau Ian.Sourdeau is offline
Live Strong Fight Hard
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 107
Meer geschiedenis in jonge jaren!

Citaat:
Orgineel gepost door Joeri Op de Beeck
Zelf iemand zijnde die in het 4de leerjaar al meer wist over de Tweede Wereldoorlog dan zijn leerkracht vind ik net niet dat als kinderen weet hebben van die gruwelen op zo'n jonge leeftijd dat hun groei daardoor zal aangetast worden...

En je zou nog wel eens heel hard kunnen verschieten van de mening van veteranen. Ik heb deze vakantie nog met een veteraan van de Britse 49ste Infanterie Divisie. Deze hadden zeer zware verliezen geleden tijdens het bevrijden van de streek rond Rijkevorsel. En deze veteraan had meer interesse in het Duitse leger dan in zijn eigen Britse!!

Ik vind het dan ook persoonlijk een zéér goed plan van de Britse overheid. Ik wou dat de onze er ook wat meer werk van zou maken om de leerlingen bewust te maken van hun vaderlandse bijdragen aan de beide wereldoorlogen. Hoeveel leerlingen kennen er immers de feiten achter de zware gevechten in de Ieper Salient van 1914 tot 1918? En hoeveel weten er hoe het net zat in de Ardeense bossen in de koude december van 1944? De leerlingen moeten van mij absoluut niet weten wat ik erover weet, maar een algemene, objectieve kennis is toch niet teveel gevraagd?
Want geloof mij. Bij ons zouden de resultaten van zo'n onderzoek niet veel beter zijn.

Kinderen die tot hun 15 afgeschermd worden van al de wereldoorlogen zullen er nooit een algemene kennis van opbouwen. De enige reden dat mijn klasgenoten in het secundair er zoveel over wisten was omdat ik gedurende 6 jaar niet over wou zwijgen.


Ik sluit me volledig aan bij Joeri. Ikzelf ben ook zeer geïnteresseerd in WoII. En persoonlijk vind ik het niet kunnen dat jongeren niet meer weten wat hun grootouders hebben gedaan of waar ze voor hebben gevochten. Mijn grootvader langs mijn vaders kant is is gelegerd geweest in Normandië. En mijn vader zijn peter is één van de weinigen dat levend is terug gekeerd uit de gruwel van Stalingrad. Beide hebben zij voor de Nazi's gevochten. Aan mijn moeders kant daarentegen zat mijn overgrootvader (momenteel 103 jaar) bij het verzet. Voor mij is er niets interessanter dan naar verhalen luisteren van een ooggetuige. Zo weet je tenminste hoe hard de oorlog wel geweest is.
Zo'n dingen mogen NOOIT vergeten worden.
__________________
Pain Is Only Temporary, Pride Is Forever.

Semper Fidelis
Met citaat antwoorden