Enkele post bekijken
  #4  
Oud 10th November 2009, 12:37
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Ik heb in de Standaard wel wat cijfers over de Belgen gevonden die mij deden verschieten:

"Belgen zijn kampioen in winkeldiefstal. Klanten in België stalen tussen juni 2008 en juni 2009 voor 455 miljoen euro, zo'n 0,75 procent van de omzet. Dat is 34procent meer dan het Europees gemiddelde.

De totale schadepost voor de Belgische winkels komt uit op 860 miljoen euro. Stelende klanten in België zijn goed voor 52,9 procent van het totale verlies of 455 miljoen."
(De Standaard, 10 november 2009)

860 miljoen euro!!! Wat dan zorgt voor meer dan de helft van het totale verlies. Ik vind dit schandalig, en dit enkel om een bepaalde levensstijl te onderhouden. Iedereen weet dat er een economische crisis is, waarom dan het lef hebben om te stelen om zo de schijn op te houden dat we er geen last van hebben.

Daarnaast heb ik nog uit een ander artikel iets interessants gevonden:

Winkeldiefstal te laag op prioriteitenlijst
Unizo vraagt de bestrijding van winkelcriminaliteit voort uit te bouwen op alle beleidsniveaus. Daarmee reageert de ondernemersorganisatie op de cijfers van de 'Diefstalbarometer' van Checkpoint Systems.
Jaarlijks wordt er voor 860 miljoen euro gestolen in Belgische en Luxemburgse winkels, maar vorig jaar werden officieel slechts 19.136 winkeldiefstallen geregistreerd. 'Winkeliers geven slechts een fractie van de diefstallen aan', concludeert Unizo-topman Karel Van Eetvelt. Uit eerder onderzoek van Unizo bleek dat meer dan de helft van de bestolen winkeliers zelden of nooit aangifte doet.

De ondernemersorganisatie vraagt overleg met de twee betrokken ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie, respectievelijk Steven Vanackere (CD&V) en Stefaan De Clerck (CD&V), over een doeltreffend opsporings- en vervolgingsbeleid. Zo is de procedure voor de elektronische aangifte van diefstallen nog 'te log en de opvolging door de parketten ondermaats'.

Daarnaast wil Unizo een globale aanpak, zowel op Europees, federaal als stedelijk niveau en pleit de organisatie voor goedkoper elektronisch betalen in het kader van de beveiliging. Unizo zal zelf ook haar leden-winkeliers blijven sensibiliseren om winkeldiefstallen meer aan te geven bij de politie.


Ik vind het raar dat er het afgelopen jaar meer gestolen werd, maar dit 'officieel' niet te zien is. Ik zou denken dat winkeliers dan alleen maar strikter worden in het aangeven van diefstallen om dit te doen stoppen.
Met citaat antwoorden