Enkele post bekijken
Oud 10th November 2009, 12:47
Stefanie.Van.Rumste Stefanie.Van.Rumste is offline
Registered User

Hitler was Duitse voetbalcoach, holocaust een feest, Auschwitz een pretpark

"Hitler was Duitse voetbalcoach, holocaust een feest, Auschwitz een pretpark"

Eén op twintig Britse schoolkinderen denkt dat Adolf Hitler een Duitse voetbalcoach was. Nog eens één op twintig vermoedt dat de holocaust een "soort feest was om het einde van de oorlog te vieren."

Auschwitz is een pretpark
De toets, bij 2.000 11-jarigen, naar aanleiding van Wapenstilstand, bracht nog wel wat onaangename verrassingen aan het licht. Eén op zes leerlingen kruiste bij de vraag "Wat is Auschwitz?" het antwoord "een pretpark" aan.

Plan
Veertig procent van de kinderen had er geen benul van waar Wapenstilstand voor staat. Door de onthutsende resultaten van de toets is er een plan gelanceerd om in Groot-Brittannië 1.350 veteranen van oorlogsconflicten op pad te sturen naar de scholen, om daar te gaan spreken over hun ervaringen en de kinderen te wijzen op de gruwel van de oorlog. (mvl)

06/11/09 11u41 - Bron: www.hln.be

Persoonlijke argumentatie

Het gaat hier over een onderzoek met elf – jarigen. Als ze dit onderzoek bij 15/16 – jarigen zouden doen. Zouden deze cijfers niet echt normaal zijn, je leert hier immers over in het middelbaar. Maar het gaat hier over kinderen van elf jaar, toen ik elf jaar was wist ik ook niets af van die gruwelijke praktijken die plaatsvonden in Auschwitz. Waarom zou je die kinderen overspoelen met verschrikkelijke feiten uit de oorlog. Daar is niemand baat mee. Het is belangrijk dat ze weten dat Hitler een slechte man was, en geen voetbalcoach.
Maar verdere details? Die zou ik toch niet geven. Het zijn kinderen die zich nog volop zijn aan het ontwikkelen. Door zoveel gruwelijke feiten aan hen te vertellen, kan deze ontwikkeling naar mijn mening in de war worden gestuurd.

Het zogenaamde plan met de veteranen vind persoonlijk geen goed idee. Deze informatie zal immers altijd subjectief zijn. En zo worden de kinderen deels “gestuurd”, ik veronderstel dat de veteranen niet positief terugkijken naar hun tijd in de oorlog. Ze zullen de mening over Hitler en de Duitsers klakkeloos overnemen.
Met citaat antwoorden