Onderwerp: Enige troost
Enkele post bekijken
Oud 7th November 2009, 10:47
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User

Jongeren kiezen vrienden op basis van rookgedrag

Jongeren kiezen vrienden op basis van rookgedrag

Jongeren die roken verkiezen vrienden die dezelfde ongezonde gewoonte hebben. Jongeren die anders of minder roken, hebben minder invloed op hen.

Aantal sigaretten
Uit onderzoek in zes Europese landen blijkt dat het aantal rokende jongeren stijgt in de meeste westerse landen. 3,5 tot 12,5 procent van de 13-jarigen rookt. Hoe ouder ze worden, hoe groter de kans op deze ongezonde gewoonte en op een verslaving toeneemt. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek. Ook concludeert de Nederlandse onderzoekster dat vriendschappen een belangrijke rol spelen in het rookgedrag, jongeren selecteren hun vrienden op basis van het aantal sigaretten dat ze roken. Niet-rokers en rokers sluiten wel vriendschap, maar het gebeurt toch vaker tussen gelijkgezinden.

"Het is niet zo dat vrienden zich aan elkaar aanpassen qua rookgedrag. Ouders hebben daar meer invloed op", aldus de onderzoekster. Ook bleek dat de keuze van vriendschap op basis van het rookgedrag groter is bij meisjes dan bij jongens. (anp/ep)

03/11/09 14u16 (Het Laatste Nieuws)

Volgens het artikel vormen zich groepjes op basis van het rookgedrag. De rokers en de niet-rokers, maar ook 'de rokers die 10 sigaretten per dag roken' en 'de rokers die een pakje per dag roken' en '...' (ga zo maar door).
Volgens mij is de 'groepvorming' te verklaren doordat rokers gemakkelijker bij elkaar staan, zeker omdat ze een vast plekje kennen naast de schoolpoort, aan de ingang van het kantoor, ... Op dat moment vinden er allerlei gesprekken plaats, waardoor rokers elkaar beter leren kennen en dichter naar elkaar toe groeien.
Dat roken slecht is voor de gezondheid, en veel jongeren beginnen te roken om bij bepaalde mensen te horen, staat vast. Op die manier worden die groepen natuurlijk nog meer in de hand gewerkt.
Ergens vind ik dit niet juist. Het is toch niet dat het rookgedrag iemands karakter bepaalt? Hoe kan je nu vrienden maken op basis van rookgedrag?
Ik zou nooit mensen links laten liggen omdat ze roken, terwijl ik daar helemaal niet voor te vinden ben!
Met citaat antwoorden