Air France ontslaat veiligheidschef na crash Airbus
Vijf maanden na de crash van een Airbus in de Atlantische Oceaan heeft Air France zijn chef voor de vliegveiligheid ontslagen. Bovendien uitte ceo Pierre-Henri Gourgeon zijn "persoonlijke overtuiging" dat de piloten geen schuld treft aan de crash van de Airbus met 228 passagiers en bemanningsleden.
Staking
Daarmee kwam de luchtvaartmaatschappij eisen van de pilotenvakbond tegemoet, die in hun streven naar meer vliegveiligheid met stakingen hadden gedreigd. "De piloten hebben een ronde gewonnen", commentarieerde Le Figaro.
Neergestort
De Airbus A330 was op pinkstermaandag tijdens de nachtvlucht van Rio de Janeiro naar Parijs in een onweer terechtgekomen en in de Atlantische Oceaan neergestort. De oorzaak en het verloop van het ongeval, die vermoedelijk met het uitvallen van de snelheidssensoren begon, zijn nog onduidelijk. (afp/gb)
05/11/09 09u54
bron:
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...sh-Airbus.dhtml
Eigen mening.
Over dit artikel heb ik een gedeelde mening. Langs de ene kant vind ik het niet kunnnen dat de veiligheidschef voor die reden is ontslagen. Het uitvallen van sneilheidssensoren is toch niet iets dat hij kan voorzien. De piloten hebben aan deze crash geen schuld, dus ook niet de veiligheidschef vind ik.
Langs de andere kant hebben ze gelijk want hij moet inderdaad alles nakijken qua veiligheid, maar dan toch overweegt de andere kant het hardst. Hij wordt gestraft voor een stom toeval dat voorkomt.
Daar komt nog bij dat Air-France de minst veilige vliegtuigmaatschappij is van Europa. Ligt het dan aan de luchtvaartmaatschappij of aan de veiligheidschef?