Enkele post bekijken
  #2  
Oud 5th November 2009, 10:59
Leen.Melis Leen.Melis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol
Posts: 69
Deze cijfers zijn ronduit schokerend en alarmerend. Als het klopt dat 4,9 miljoen Belgen minstens één krediet hebben onderschreven, dan zou dit betekenen dat ongeveer de helft van alle Belgen schulden heeft. Naar mijn mening is het hoog tijd dat de overheid en de banken hier iets aan doen.

Zo ben ik van mening dat er strengere regels moeten komen voor het verkrijgen van een lening bij de bank. Vandaag de dag wordt er immers in vele gevallen amper gecontroleerd of de leningvragende wel in staat is om zijn lening binnen de vooropgestelde termijn af te betalen. Als dit al wel gebeurt, dan wordt er vaak geen rekening gehouden met het feit dat deze mensen ook recht hebben op een menswaardig bestaan. Hiermee bedoel ik dat het afbetalingsbedrag dat door adviseurs wordt voorgesteld, meestal onvoldoende rekening houdt met de sociale en economische toestand van de vragende partij.

Daarnaast zouden er striktere regels moeten worden vastgelegd voor kredieten die worden toegestaan door winkelketens. Denken we hierbij aan de M-card van Makro, de Media Markt-Aurora-MasterCard kaart, enz. Want ook hier is de controle naar de kredietwaardigheid van de klant vaak beneden alle peil.
Met citaat antwoorden