4th November 2009, 12:21
|
Registered User
|
|
|
|
Volgens mij is dit een artikel dat bij veel mensen reactie kan uitlokken. Een rookverbod heeft dan ook een duidelijk effect op de samenleving. Zoals het verbod dat er momenteel is, waarbij men niet in cafés mag roken. In mijn ogen voelen de rokers zich verbonden en sociaal actief als ze samen buiten roken. Niet-rokers daarbovenop zijn blij als ze niet continu in de stank moeten zitten en hun kleding nadien niet per se in de was moeten doen.
De meeste mensen hebben volgens mij dus wel vrede gesloten met dit rookverbod. Zou dit ook het geval zijn als er een absoluut rookverbod op alle openbare plaatsen zou ingaan? Persoonlijk denk ik dat veel mensen zich tegen de borst gestoten zullen voelen. Het kan dan ook gezien worden als een beperking van de vrijheid, een inbraak op het privéleven.
Toch ben ik zelf (als niet-roker natuurlijk) een voorstander van dit totaal rookverbod. Passief roken doodt evengoed als actief roken. Als je er bewust voor kiest je gezondheid te schaden, is dat volgens mij je eigen keuze en moet je met de eventuele gevolgen maar leven. Maar het schaden van de gezondheid van iemand anders getuigt in mijn ogen van weinig respect. En het is nu eenmaal bewezen dat een passieve roker evenwel kanker en andere gezondheidsproblemen kan ondervinden. Een totaal rookverbod verbetert de gezondheid van de samenleving, wat dan weer positief is voor de staatskas. Het lijkt wel een perfect plaatje. Al denk ik dat vele rokers er anders over zullen denken… Misschien heeft Patrick Vankrunkelsven gelijk en is de samenleving er gewoon nog niet klaar voor. Een drastische verandering zou het in elk geval wel zijn.
Ook nog even een korte reactie over de uitspraak dat Vlamingen en Walen in vrede samen kunnen leven: wij zijn vorige week met Frans op uitwisseling geweest naar Louvain-La-Neuve en ik heb geen problemen ondervonden wat de relatie tussen Walen en Vlamingen betreft. Ik denk dat over het algemeen de meeste Vlamingen geen problemen hebben met Walen en omgekeerd. De uitzonderingen trekken spijtig genoeg meestal de aandacht.
|