Frankrijk experimenteert met anonieme sollicitaties
PARIJS - In Frankrijk wordt gestart met een proefproject van anonieme sollicitaties. Een vijftigtal grote bedrijven hebben zich geëngageerd om de volgende zes maanden sollicitaties te behandelen zonder naam, foto of adres. Dat is het gevolg van de vaststelling dat een kandidaat-werknemer met de naam "Mohammed" duidelijk minder kans maakt op een jobinterview dan bijvoorbeeld een "François".
Maar volgens de staatssecretaris voor de arbeidsmarkt, Laurent Wauquiez, is het uitgesloten dat alle bedrijven verplicht zouden worden om deze werkwijze te hanteren. "We willen dat niet via dwang bereiken, maar via positieve ervaringen en goede voorbeelden".
Bron:
www.hetnieuwsblad.be, 03-11-2009
Toch vrees ik dat deze werkwijze in de praktijk niet effectief zal zijn. Een werkgever gaat namelijk nooit iemand in dienst nemen, vooraleer hij deze persoon even gezien en gesproken heeft. Zijn werknemers bepalen per slot van rekening mede de reputatie van zijn onderneming. Bijgevolg zal een racistische werkgever nooit een allochtoon in dienst nemen op basis van een anonieme sollicitatie.
Bovendien zullen werkgevers naar mijn mening steeds de voorkeur geven aan personen die niet anoniem solliciteerden, indien anoniem solliciteren niet verplicht is. Want, wie anoniem solliciteert heeft hoogstwaarschijnlijk iets te verbergen, aldus de werkgever.