Enkele post bekijken
  #3  
Oud 2nd November 2009, 11:10
Tine.Suykerbuyk Tine.Suykerbuyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Essen
Posts: 75
Aansluitend artikel: Minstens één geweldpleging per dag in elke Belgische gevangenis

Minstens één geweldpleging per dag in elke Belgische gevangenis - De Morgen 2/11/09

Bij een nieuwe vechtpartij in de gevangenis van Nijvel verloor een gedetineerde een oog.
Minstens één gewelddadig incident vindt dagelijks per gevangenis plaats in België. Dat stellen de vakbonden na een nieuwe vechtpartij in Nijvel waarbij een gedetineerde een oog verloor. Dat is een verviervoudiging in vergelijking met voorgaande jaren.

Bendevorming
Overbevolking is niet de enige oorzaak van het toegenomen geweld in de gevangenissen, bendevorming is een even belangrijke factor. Dit weekend deed zich volgens De Morgen nog een gevecht tussen twee rivaliserende bendes voor in de gevangenis van Nijvel. Een van de betrokkenen kreeg daarbij een glasscherf in het aangezicht en verloor zijn oog.

Volgens ACV en ACOD, die zich baseren op informatie van hun leden, gaat het van kwaad naar erger in onze gevangenissen. "Het geweld neemt sterk toe", aldus Ivan Vandecasteele (ACOD). "De agressie manifesteert zich niet enkel tegen cipiers, maar ook de sfeer tussen de gevangenen onderling wordt bitsiger. In vergelijking met de voorbije jaren is het probleem vervier- en misschien wel vervijfvoudigd."

Overbevolking, meer gedetineerden uit het voormalige Oostblok en bendevorming zijn enkele van de oorzaken. Volgens advocaat Frank Van Leemput van de Antwerpse balie krijgen de "brave" gevangenen steeds vaker elektronisch strafsystemen waardoor vooral de harde jongens nog achter de tralies belanden.

Dit artikel noemt nog twee andere oorzaken voor de geweldadige incidenten, buiten het tekort aan cipiers en cellen. Hier zegt men ook dat er meer geditineerden uit het vroegere Oostblok in onze gevangenissen zitten, én dat er veel bendevorming is. Twee bendes binnen de gevangenis nemen het dan tegen elkaar op, en zo gebeuren er ongelukken. Naar mijn mening hebben in zo'n geval de cipiers er niets mee te maken. Volgens mij worden gevangen ook niet behandeld als beesten in onze gevangenissen. Ik denk dat het hier in België nog goed meevalt, als je hoort wat voor 'luxeproducten' gedetineerden in hun cel mogen hebben staan.
De situatie is inderdaad niet meer draaglijk, als er zich in elke gevangenis elke dag een geweldpleging voordoet. In ieder geval probéért men er wel iets aan te doen. Zo gaan nu 500 gedetineerden overgeplaatst worden naar Nederland, zodat er hier meer plaats zou zijn. Oké, dat is niet veel, maar het is toch al iets.
Maar er zou inderdaad nog een andere oplossing moeten zijn om het probleem van het geweld op te lossen. Ik denk alleen dat meer plaats creëren en meer cipiers inzetten niet veel zal veranderen...
Met citaat antwoorden