28th October 2009, 00:49
|
|
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
|
|
Te veel witte lijnen op Herentals wegdek
Te veel witte lijnen op Herentals wegdek
HERENTALS - Een defect aan een verfmachine voor het aanbrengen van wegsignalisatie heeft het hele weekend tot verwarring geleid op de ring rond Herentals. Door een lek werden foutief witte lijnen getrokken.
De moeilijkheden begonnen zaterdagochtend. 'Door een defect aan de verfinstallatie, verloor een vrachtwagen van een schilderbedrijf voor wegsignalisatie plots vrij veel witte verf', zegt politiecommissaris Dirk Van Peer van de politiezone Neteland. 'Omdat het voertuig in beweging was, vormde de gemorste verf een witte lijn die de vergelijking kon doorstaan met de tijdelijke lijnen die in de buurt van wegenwerken worden getrokken. Het verfspoor begon ter hoogte van het kruispunt van de ring met de Stadspoortstraat, waar werkzaamheden aan de gang zijn, en liep door tot aan de rotonde aan de McDonalds. Daar keerde de vrachtwagen terug, om zich te parkeren op de gearceerde middenberm.'
Van kort voor de rotonde trok de gemorste verf zelfs een dubbel spoor. Vooral op de rotonde hadden nogal wat bestuurders de indruk dat ze tussen de twee witte lijnen moesten rijden. Richting Lier was dat bovendien heel gevaarlijk, omdat het verfspoor afboog naar de middenberm en het verkeer dat naderde vanuit de tegenovergestelde richting. 'Daarom hebben we op die plaats door de Technische Dienst van de stad nadarhekken laten plaatsen', zegt Van Peer. 'Ook met lintjes hebben we duidelijke gemaakt dat iedereen gewoon rechtdoor moest rijden.'
Het aantal klachten dat bij de politiediensten binnenliep, van mensen die door de gemorste verf waren gereden en hierdoor schade hadden opgelopen, bleef beperkt tot één. Om verkeersongevallen te vermijden, werden ook bordjes geplaatst om te wijzen op de gladheid die de verf op sommige plaatsen veroorzaakte. 'Er is onmiddellijk contact opgenomen met de betrokken aannemer en een reinigingsfirma, over het verwijderen van de lijnen', gaat Van Peer voort.
Zondagochtend is de toestand opnieuw geëvalueerd en is afgesproken dat tijdens de nacht van zondag op maandag (de voorbije nacht, red.) wordt begonnen met het wegstralen van de witte lijnen. De technici maken zich sterk dat tegen de ochtendspits van maandag (vandaag, red.) alle problemen van de baan zullen zijn. 'Om zich perfect aan het wegdek te kunnen hechten, wordt wegenwerf van een bepaalde hoogte en onder een bepaalde temperatuur gespoten', vertelt Van Peer. 'De verf die uit de installatie is gelekt, had die ideale temperatuur alleszins niet, en ook de hoogte was niet zoals vereist. Men gaat er dus van uit dat de verf zich niet goed heeft kunnen hechten aan het wegdek en dus ook eenvoudiger te verwijderen is dan lijnen die in ideale omstandigheden zijn aangebracht.' Voor zover bekend heeft de foutieve signalisatie niet tot ongevallen geleid.
DS, 26-10-2009 (Marc Peeters)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|