Hoe 'eco' is de Vlaming? Die vraag stelde Planet Watch u in september. In combinatie met nuttige tips in enkele bijlagen in de krant onderzochten we hoe milieubewust onze lezers zijn. De vrouwen (61,5%) scoorden gemiddeld iets beter dan de mannen (59,5%). De meest ecologische provincie is Limburg (61,6%). We zetten de interessantste conclusies op een rij.
Auto, fiets of openbaar vervoer?
Ongeveer de helft van de 20- tot 50-jarigen rijdt in z'n eentje met de auto naar het werk. Ook opvallend is dat bij de alternatieven de fiets iets beter scoort dan het openbaar vervoer. Vooral na 30 jaar doen trein en bus het niet zo goed. Terwijl 46 procent van de mannen in zijn eentje in de auto zit, doen de vrouwen het met 40 procent iets beter.
Veel deelnemers deden mooie beloften in de enquête. Zo zei 20 procent dat ze een zuinigere auto met een lage CO2-uitstoot willen kopen, 17 procent gaat vaker het openbaar vervoer nemen of met de fiets rijden en 16 procent beloofde zijn rijstijl aan te passen.
Kraantjeswater of flessenwater?
Er bestaan veel mythen rond kraantjeswater en ook uit onze ecotest blijkt dat water uit de kraan (43%) toch nog steeds minder populair is dan water dat we in de winkel kopen (57%). Ongeveer 24 procent kiest flessenwater omdat ze water uit de kraan niet vertrouwen. Nog eens 32 procent vindt kraantjeswater gewoon niet lekker.
Vlees
Een belangrijk onderdeel van de ecotest ging over onze eetgewoontes. Vlees is uiteraard minder milieuvriendelijk dan ander voedsel. Ongeveer 30 procent zegt dat ze dagelijks een stukje vlees eten. Nog eens 39 procent eet minstens één keer per week vis. Slechts drie procent van de deelnemers was fulltime vegetariër, maar 27 procent zei toch zeker één keer week iets vegetarisch te kiezen. Meer mannen (33%) dan vrouwen (24%) eten dagelijks vlees.
Groenten en fruit
Bij groenten en fruit is het belangrijk om het energieverbruik bij de productie en het transport te beperken. Daarom eten we best groenten uit de eigen streek. Ongeveer 35 procent van de deelnemers heeft geen aandacht voor de herkomst als ze groenten in de winkel kopen. Slechts 24 procent let altijd op de herkomst. Opvallend is dat 38 procent van de 60-plussers op de herkomst van groenten en fruit let. Onder vijftig jaar ligt dat percentage meer dan tien procent lager.
Elektriciteit
De meerderheid maakt nog steeds gebruik van gewone elektriciteit (61%), terwijl 18 procent kiest voor gedeeltelijk groene stroom van de elektriciteitsleverancier. Elf procent gebruikt volledig groene stroom van de elektriciteitsleverancier. Een minderheid (6%) wekt zelf energie op met zonnepanelen. Hier scoorden de mannen een stuk beter dan vrouwen. Waar 32 procent van de mannen kiest voor gedeeltelijk of volledig groene stroom van de leverancier, is dat bij de vrouwen maar 23 procent.
Vakantie
Ongeveer 21 procent gaat liefst in eigen land op vakantie. Ruim de helft van de deelnemers trekt wel naar het buitenland maar blijft binnen Europa. Exact 50 procent gaat met de auto op vakantie, 32 procent reist met het vliegtuig, 6 procent met bus of trein en 10 procent blijft liever thuis.
Goede voornemens
Tot slot nog een overzicht van de voornemens. Ongeveer 61 procent belooft, met het oog op global warming, zijn best te doen hoewel hij/zij dat vroeger ook al deed. Daarentegen zegt 27 procent nu meer dan vroeger aan het milieu te denken. Slechts 9 procent is niet geïnteresseerd in het milieu: 7 procent gelooft niet in global warming en 2 procent zegt dat iemand anders het maar moet oplossen. Slechts 3 procent van de vrouwen ontkent global warming, bij de mannen is dat 9 procent. (gb)
http://www.hln.be/hln/nl/2657/Ecoti...s-groenst.dhtml
Deze cijfers verbazen mij niet echt, ik denk dat vooral de auto nog altijd mannenspeelgoed is. Ook bij de cijfers van het vlees ben ik niet echt verrast, ik denk dat mannen over het algemeen toch net iets meer vlees eten.