26th October 2009, 19:52
|
Registered User
|
|
|
|
Ja, het is toch toch al te absurd dat we op den duur tot een situatie komen dat iedereen op een fuif/festival oordopjes in heeft? Zet gewoon die muziek stiller, dan hebben we dat allemaal niet nodig! Als ik, elke zomer weer, lees in de kranten dat zoveel op zoveel jongeren (1 op 2? 1 op 3? Juiste gegevens vond ik niet terug) na een festival permanente gehoorschade heeft opgelopen, sla ik achterover. Dat is toch niet meer normaal?
In dit artikel uit de Standaard ('Een festival als een straaljager' http://www.standaard.be/Artikel/Det...ikelId=6T2E24OR) staat dat de wettelijk bepaalde norm 90 dB is. Een kwartier aan deze sterkte kan al permanente gehoorschade tot gevolg hebben. Dan moet je geen einstein zijn om te bedenken wat er met je oren gebeurt bij groepen die rond de 105-110 dB spelen (spijtig genoeg de overgrote meerderheid)
Citaat:
Dat het volume omhoog gaat naarmate de avond valt, verrast niet echt. Rockfestivals werken naar een climax toe, met kabbelende acts na de middag en het grof geschut op het einde van de dag. Deftones is de eerste band die duidelijk maakt dat het échte vuurwerk begonnen is: 105 decibel in dBA, een gemiddelde van 125 in dBC, én een piek van 128. Het verschil tussen 125 en 128 decibel is simpel: het is het dubbele. Twee straaljagers.
|
Vroeger dacht ik er nog niet aan om oortjes in te doen, en gniffelde ik eens stiekem om mensen die het wel deden. Maar dit artikel, het dossier gehoorschade in Humo 3603 van 22/09/'09 en vooral het geval van de jongeman die zelfmoord pleegde na opgelopen gehoorschade (zie post hieronder) hebben mijn ogen geopend, en één ding weet ik wel zeker: ik wil mijn gehoor niet kwijt!
|