![Oud](images/statusicon/post_old.gif)
26th October 2009, 03:18
|
![Barst's Avatar](image.php?s=2c901741055f724038c0b3567f4eb432&u=1&dateline=1088092989) |
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
|
|
Ssst, daar komt een hybride auto
Ssst, daar komt een hybride auto
BRUSSEL - Hybride auto's zijn zo stil dat ze verhoudingsgewijs meer ongevallen veroorzaken dan wagens met klassieke verbrandingsmotoren. Daarom besluiten producenten ze uit te rusten met een kunstmatig motorgeluid.
Voetgangers en fietsers horen een hybride auto niet altijd aankomen. Door de combinatie van een elektrische met een verbrandingsmotor is de wagen niet alleen groener dan een klassieke auto, hij is ook stiller.
Wat wordt opgehemeld als de groene mobiliteitsoplossing voor de toekomst, kan dus negatieve gevolgen hebben op het vlak van veiligheid.
Amerikaans onderzoek door de National Highway Safety Administration vergeleek de ongevalscijfers van 559.703 gewone auto's met die van 8.387 hybrides.
Bij de gewone auto's waren er 3.578 ongevallen met fietsers en 77 met voetgangers. Bij de hybride lagen die cijfers respectievelijk op 1.862 en 48. Hoewel dat hybride wagenpark dus veel kleiner was, gebeurden er verhoudingsgewijs niet minder ongevallen.
Integendeel zelfs: zwakke weggebruikers komen opvallend vaker onzacht in aanraking met een hybride auto dan met een voertuig met een klassieke en luidere motor.
Volgens verkeersprofessor Tom Brijs van de Universiteit van Hasselt doet dit probleem zich vooral voor bij lage snelheden, wanneer de wagen alleen gebruikmaakt van de geluidloze elektrische motor. ‘Een collega van me rijdt met een Toyota Prius en heeft al gemerkt dat voetgangers op een parkeerterrein schrikken van zijn auto.'
De Amerikaanse studie bevestigt dat. De meeste slachtoffers van hybride auto's vallen overdag op rustige wegen, wanneer de wagen aan een geringe snelheid rijdt. Ook bij het nemen van bochten neemt het risico toe.
Brijs: ‘Het gevaar van een te stille wagen heeft te maken met het verwachtingspatroon van mensen. Die hybride wagens vormen een nieuwe en nog relatief kleine groep van voertuigen in het verkeer. Zodra dit soort auto's ingeburgerd raakt, gaan mensen hier ook explicieter rekening mee houden. Dan zal het nadelige effect op de veiligheid normaal verdwijnen.'
De producenten van die hybride wagens wachten niet tot ze ingeburgerd zijn en het stilteprobleem zichzelf oplost. ‘Momenteel zijn de constructeurs op zoek naar eenvoudige technische oplossingen om het euvel te verhelpen', zegt Michel Martens van de studiedienst van Febiac dat de autoconstructeurs verenigt.
Ze overwegen onder meer om luidsprekers in de auto een zoemend geluid te laten produceren.
‘Dat geluid zou ook kunnen variëren in functie van de acceleratie', vertelt Martens. ‘Mensen op de fiets of voetgangers kunnen zo afleiden of het voertuig versnelt of vertraagt. Het geluid van de hybrides zou wel nog altijd stiller zijn dan dat van een conventionele auto.'
Ondertussen neemt de Europese Commissie de wetgeving hierover onder de loep. In de nabije toekomst formuleren ze een aanbeveling rond het geluid van de hybride auto's en gaan ze met de constructeurs rond de tafel zitten over hoe ze dit zullen uitwerken.
Bepaalde automerken werken aan een eigen specifiek geluid. Martens: ‘Ze bedenken de gekste geluiden en kloppen zelfs aan bij Hollywood voor de soundtrack.'
Etienne Plas van Toyota bevestigt dat het stilteprobleem hoog op de agenda staat. De Japanse autoconstructeur was met het Prius-model een pionier op het vlak van hybride auto's.
Plas: ‘Luidsprekers zijn het meest voor de hand liggend, maar ook het artificieel toevoegen van licht aan de wagen behoort tot de mogelijkheden. Alle middelen zijn goed om de zichtbaarheid van de auto te verhogen en de aandacht van voetgangers vlotter te trekken.'
Vandaag rijden in België zo'n zesduizend hybride auto's rond, voornamelijk van Japanse origine.
De verkoop van hybride voertuigen bleef het voorbije jaar stabiel, terwijl de klassieke automarkt met vijftien procent in elkaar stuikte. Op 1 oktober waren er ongeveer 1.300 nieuwe hybride auto's ingeschreven in ons land.
Blog DS, 26-10-2009 (Nikolas Vanhecke)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|