23rd October 2009, 18:48
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Kessel
Posts: 36
|
|
Twee op de drie TSO'ers studeren verder
Twee op de drie TSO'ers studeren verder
Twee op de drie leerlingen uit het technisch secundair onderwijs (TSO), namelijk 67,4 procent, studeren voort. Dat blijkt vrijdag uit 'VDAB Ontcijfert nummer 17'.
Bijna zes op de tien schoolverlaters volgden een opleiding tot professionele bachelor. Precies 8,8 procent opteerde voor een masteropleiding.
Van alle TSO'ers die een overstap naar een professionele bachelor maakten, behaalde 53,4 procent een einddiploma, terwijl 46,6 procent voortijdig afhaakte.
Ook stromen iets meer meisjes (52 procent) dan jongens (48 procent) door naar een professionele bachelor, en meisjes (58 procent) hebben beduidend betere slaagkansen dan jongens (47 procent).
Niet kansloos
Sociale en technische wetenschappen kennen de grootste instroom vanuit het TSO naar de professionele bachelor. Het slaagpercentage ligt voor die opleiding op 56 procent. Techniek en wetenschappen behaalt met 72 procent dan weer de beste slaagcijfers.
'TSO'ers die na het secundair onderwijs de stap zetten naar het hoger onderwijs, zijn allesbehalve kansloos", besluit VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding).
VDAB voegde voor het onderzoek de schoolverlaters van 2005 en 2006 samen. Dat betrof een groep van zowat 41.600 TSO leerlingen.
bron: DS Online
bedenkingen: Ik vind het toch opmerkelijk dat slechts de helft van de lln. slaagt voor een hogere opleiding, dat 47% reeds vroeger afhaakt.
Ik vind het ook belangrijk dat lln. moeten beseffen dat er voor hen ook toekomstmogelijkheden zijn, zelfs indien ze geen ASO hebben gedaan. Ik weet dat er een heel sterk beeld hangt van 'diegenen die ASO hebben gedaan, zijn de slimmeriken en diegenen die TSO of BSO hebben gedaan, zijn dom'. Dit is niet noodzakelijk waar, iedereen heeft zijn specifieke eigenschappen. Ik vind dat TSO'ers moeten worden aangemoedigd om hogere studies te beginnen, indien ze daarin interesse tonen.
|