Enkele post bekijken
  #1  
Oud 20th October 2009, 23:08
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Vicerector K.U.Leuven wil taaltest Nederlands

Vicerector K.U.Leuven wil taaltest Nederlands

maandag 19 oktober 2009
Bron: belga Auteur: bvb

K.U.Leuven-rector Mark Waer en vicerector studentenbeleid Tine Baelmans toonden zich vorige week voorstander van de invoering van een niet-bindende, maar louter adviserende toelatingsproef voor studenten die universitaire studies willen aanvatten. In het studentenblad Veto pleit vicerector onderwijsbeleid Ludo Melis om hierin tevens een taaltest Nederlands op te nemen.
De K.U.Leuven biedt nu reeds aan het begin van het academiejaar de mogelijkheid om taallessen te volgen. "Er bestaat een kloof tussen de taal die gehanteerd wordt in het dagelijkse leven en het taalgebruik in een academische omgeving. Die kloof moet worden overbrugd. Jongeren die uit een milieu komen waar correct taalgebruik geen aandachtspunt is, mogen immers niet benadeeld worden", aldus Melis.

Vanaf dit academiejaar moeten alle studenten die hun studies willen aanvatten aan de Vrije Universiteit van Amsterdam verplicht een taaltest afleggen. Ook andere Nederlands universiteiten volgden dit voorbeeld en voerden in enkele faculteiten een verplichte taaltest in.

De K.U.Leuven ziet geen heil in een verplichte taaltest. Melis wil wel sommige taalaspecten zoals begrijpend lezen verwerken in een eventuele oriënteringsproef.

(gevonden op www.standaard.be)

Een orienterende proef bij het aanvangen van universitaire studies is geen slecht idee, vind ik. Zo hebben jij en de universiteit een goed beeld wat je kan/niet kan. Een bijkomende taaltest Nederlands (zoals vicerector Melis voorstelt) vind ik geen overbodige luxe:
er bestaat inderdaad een kloof tussen gesproken taal en standaardtaal, ook bij jongeren.
Maar ik wil hier wel een bemerking bij maken:
Als jongeren hogere studies aanvatten, hebben ze al 12 jaar onderwijs achter de rug. Als het echt zo slecht gesteld is met de jongeren hun taalgebruik, waarom dán pas het probleem opsporen (en eventueel aanpakken)? Als er nu eens in het lager en middelbaar onderwijs meer aandacht wordt besteed aan de basisgrammatica van het Nederlands (juist, de básis, niet meer), dan wordt het probleem al wat dichter bij de bron aangepakt, niet? En als toekomstige leerkracht Nederlands is het dan ook mijn persoonlijke missie om een hele generatie foutloos schrijvende kinderen af te leveren
Met citaat antwoorden