Onderwerp: Jef Nys (1927-2009)
Enkele post bekijken
Oud 20th October 2009, 17:21
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

In de lagere school kreeg in mijn vaders collectie Jommeks-strips en heb die in onafzienbare tijd meermaals verslonden. Vanaf dat moment is het bergaf gegaan met mij: ik werd een echte boekenwurm.
Misschien was ik zonder Jommeke ook wel een boekenliefhebber geworden, maar ik denk toch dat die strips erg veel invloed hebben gehad op mijn liefde voor boeken.

Dus bij deze: bedankt Jef! Je hebt volgens mij menig kind in de juiste richting gestuurd.

Overigens vind ik Jommeke - in tegenstelling tot Urbanus, FC de Kampioenen en zelfs Kiekeboe enz - nog een echte goede 'held' die staat voor waarden en normen als vriendschap, het goede doen, eerlijkheid enz. Dat komt steeds terug in bijna elke strip van hem.

Jommeke is echt een fantastisch voorbeeld voor kinderen en de creativiteit van Filiberke een inspiratie (ik heb me als kind alleszins nooit verveeld, met een voorbeeld als Filiberke ).
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden