Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Als ik in deze situatie zat, zou ik toch mijn eigen houding eens bekijken, want daar zit toch ook iets niet juist vrees ik. Persoonlijk heb ik namelijk wat jij zegt nog niet ondervonden.
Dus geen ongegronde veralgemeningen graag. Zeker niet als je in het onderwijs zoekt te stappen. Je krijgt gegarandeerd allochtone leerlingen in de klas, ik hoop dat je hen dan toch het voordeel van de twijfel zal gunnen.
|
Ik heb de vergelijking gemaakt tussen extremen. Tuurlijk zal er niet zo snel een situatie, zoals hier beschreven, voorkomen. Ik heb zo'n situatie ook nog niet ondervonden, maar ze zijn er wel. Het is gewoon om het verschil te benadrukken tussen er een mop over maken en daadwerkelijk racistische daden verrichten.
Overigens heeft dit ook niet met "mijn houding" te maken en om het idee duidelijk te maken, maak ik wel een veralgemening. Ik ga niet elk type mens opnoemen. Maar heb ik geoordeeld over allochtonen of racisten? Nee, ik zeg gewoon hoe luttel deze zaak is: een discussie over een mail, die nog honderden varianten heeft.
Citaat:
Niet alleen wordt samengevat, maar ook nog maar eens wordt benadrukt en verder wordt verspreid. Zelfs als het zo niet bedoeld is, verspreid je met 'moppen' als deze de meme dat allochtonen per definitie profiteurs en lastpakken zijn.
|
Als je die mop leest, ga je heus niet ineens racist worden en als je er "een beetje racistisch" over denkt, dan zat dat "racisme" wel al langer in "jouw systeem". Deze moppen kunnen bij deze bepaalde mensen misschien wel een versterkend effect hebben, maar ze zullen nooit aanzet geven tot racisme.
Citaat:
Jij kent duidelijk persoonlijk geen buitenlanders, dan zou je wel anders praten. Er ís een problematiek, maar het is níet altijd hun schuld. Ik beweer niet dat het allemaal engeltjes zijn, zeker niet, maar het is ook niet allemaal 'krapuul'. En zoals eerder al gezegd, vinden we bij autochtonen even goed krapuul, maar die berichten trekken doorgaans niet zoveel aandacht als die met allochtonen wegens niet interessant/spectaculair genoeg.
|
Ik zeg niet dat er geen problematiek is, maar dat sommige mensen er te hard mee zijn begaan. Mensen die geen allochtonen kennen, trekken zich er, in het algemeen, bitter weinig van aan. Als men wel allochtone vrienden of kennissen heeft, zal men er zich sneller voor inzetten om hun integratie te verbeteren.
En je zegt nu zelf dat berichten over autochtone misdaden, minder aandacht trekken dan berichten over allochtone misdaden.
Wil dit dan niet zeggen dat "het nieuws" zelf racistisch is? Als ze het zelf benadrukken, door er meer aandacht aan te besteden?