19th October 2009, 17:43
|
Registered User
|
|
|
|
Persoonlijk vind ik dat onze maatschappij op dit moment zo’n situaties op een pijnlijke manier uitlokt. Er wordt namelijk steeds meer van kinderen verwacht en kinderen krijgen ook continu van allerlei media (tv, magazines,..) de boodschap “zo snel mogelijk volwassen te zijn”. Je kan niet snel genoeg een GSM hebben, niet snel genoeg je eerste biertje drinken en ook niet snel genoeg je eerste lief hebben. Bovendien ben je ook alleen maar “cool” als je met dat lief al flink wat uitgeprobeerd hebt en het best nog voor al jouw vrienden dit (met respectievelijk hun lief) gedaan hebben. Met die boodschap (bewust of onbewust) in hun achterhoofd beginnen kinderen steeds vroeger te experimenteren. En dit allemaal nog voor ze enige vorm van voorlichting hebben gekregen… Ze kennen de daden, maar niet de gevolgen, wat leidt tot een heleboel tienerzwangerschappen. Nochtans ben ik het ook eens met Ellen dat als je steeds vroeger begint met voorlichting, de kinderen ook steeds vroeger met seks geconfronteerd worden, en er dan misschien zelfs nog vroeger aan beginnen. Toch zie ik niet meteen een betere oplossing dan kinderen via spelletjes en infobrochures op kinderniveau zo snel mogelijk kennis te laten maken met wat “seks” precies is en waartoe het kan leiden.
|