6th October 2009, 20:10
|
Registered User
|
|
|
|
Reactie op: Hoe meer studenten, hoe lager het niveau
Zelf vind ik het een heel goed idee, dat meer studenten zich inschrijven voor een hogere opleiding. Zo krijgt (zoals Gertjan.Buyle al aanhaalde) echt iedereen de kans om verder te studeren.
Maar toch zijn er altijd studenten die aan een richting beginnen met de mentaliteit van “Als ik het toch niet aankan, kan ik nog altijd iets anders gaan doen of gaan werken” .
Maar daar heeft onze overheid ook al voor gezorgd dat deze studenten niet eindeloos kunnen blijven overschakelen. Met de zogenaamde studiepunten.
Maar toch zou ik het geen slecht idee vinden om leerlingen die zich inschrijven bij een universiteit of hogeschool, een algemene basiskennis test moeten afleggen (bijvoorbeeld: een taaltest voor de opleidingen logopedie, communicatiewetenschappen,.. ). Hierbij kan men dan immers al zien of een richting haalbaar is voor een student, of er eventueel al problemen zijn. Zo kan men dus vroegtijdig (voor de opleiding begint) al studenten adviseren om iets anders te doen.
Maar dat het niveau zou dalen bij een toename van studenten lijkt me onwaarschijnlijk. Er zijn allerhande factoren waardoor meer studenten zich inschrijven. Zo was er in 1991 een babyboom geweest, met het gevolg dat er nu dus meer studenten zijn ingeschreven op een universiteit of hogeschool. Het is dus niet dat die leerlingen dommer zijn.
Ook vind ik dat het niveau gewoon niet MAG dalen! Dit omdat als men bijvoorbeeld het niveau voor geneeskunde laat dalen, dit later fatale gevolgen kan hebben.
Ik vind dus dat de media overdrijft en dat professoren gewoon hun lesniveau moeten blijven behouden!
|