2nd October 2009, 10:27
|
Diede Smits
|
|
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
In de vroegere regentaatsopleiding kon een student drie onderwijsvakken kiezen. Dat aantal werd sinds de hervorming teruggebracht tot twee. 'Men wil dat de kennis van de leraar dieper gaat en op niveau blijft,' zegt Schepens. 'Goede leerkrachten hebben een gedegen vakkennis en een gezonde dosis reflectievermogen nodig. Lesgeven evolueert, net zoals de maatschappij. We hebben mensen nodig die leergierig zijn en zich kunnen aanpassen aan nieuwe behoeften, om hun leerlingen te blijven boeien.'
|
Wij zijn het experiment jaar in de nieuwe opleiding in Vorselaar zoveel is zeker. Nieuwe vakken die nog niet goed uitgedokterd zijn en waarvan we (ik) nog niet zeker zijn dat ze een meerwaarde bieden aan de opleiding.
We zijn van 3 vakken naar 2 vakken gegaan, op deze manier zouden we echte vakexperts worden. Maar de praktijk laat toch iets anders voorstellen. We hebben maar 4u die besteed worden per hoofdvak. Bovendien worden die 4u samen geroosterd op 1dag, valt die dag weg, heb je nog minder uren. Ik persoonlijk vind dat er wat meer tijd en inhoud zou moeten besteed worden aan de hoofdvakken en wat minder aan experimenten. (Hiermee wil ik geen kritiek geven op het nieuwe peer-tutoring concept van EMCV )
|