Enkele post bekijken
  #5  
Oud 30th September 2009, 10:28
liesbeth.poels liesbeth.poels is offline
Baso 1 cd
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 16
Lightbulb

Zoals daarnet ook al uiteengezet in mijn reactie "pimp up" het onderwijs op het artikel ivm vacatures onderwijs, verdedig ik ook hier mijn stelling dat we moeten gaan naar een kwalitatieve selectie van mensen wiens drijfveer past bij de problematiek van het tekort dat men wenst aan te pakken. Hier vertrek je als leerkracht dus vooral vanuit een ideologie, niet vanuit het financiële. Maar om als realist terug met de voetjes op de aarde te komen, is het ook belangrijk te weten dat indien je op een "ideologische" manier je taak als opvoeder uit wil voeren, je hierin vooral veel tijd en energie steekt. Dit betekent dus ook dat ik van mening ben dat je als leerkracht voldoende financieel vergoed moet worden om dit te kunnen bestendigen. Je wil als leerkracht toch ook op termijn een veilig en leefbare woning voor je gezin, een goede school voor je kinderen, je kinderen veel mogelijkheden bieden via deelname aan een uitgebreid en divers verenigingsleven, en...helaas, dit kost centjes. Dus, snoeien in het inkomen, neen, dat zie ik niet als oplossing. Maar, doch wil ik als randopmerking geven dat "neen - neen"-protest roepen hier geen oplossing biedt. Het is een feit dat alle ministeries zullen moeten besparen, ook het onderwijs, daar kunnen we niet buiten. Momenteel roep ik dus op om mee te zoeken naar goede besparingsvoorstellen, zowel vanuit jonge potentiële leerkrachten, als reeds doorwinterde "ervaringsdeskundige" in het vak. Onze vakbonden staan soms zo dicht met hun neus tegen de muur aangeleund, dat ze vaak het groter geheel niet zien en de "deuropening" (=de oplossing) wat verder in de muur gewoon niet zien. Momenteel heb ik zelf nog geen ideale ingeving, maar doe toch even een oproep tot ! Nadenken, ideeën formuleren, misschien zelfs een brainstorming organiseren met een aantal geëngageerden binnen onze school?
Met citaat antwoorden