30th September 2009, 11:10
|
Baso 1 cd
|
|
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 16
|
|
"pimp up" het onderwijs
Nog veel openstaande vacatures in het onderwijs is natuurlijk vanuit onze optiek steeds goed nieuws. Doch vind ik de opmerking dat hierbij vermeld kan worden dat het tekort zich vooral in de grote steden en randgemeenten daarvan situeert, zeer terecht.
Ik heb het gevoel dat onze ministers van onderwijs zich zeer terecht bekommeren om dit tekort, maar hierop als échte theoretici reageren. Door regelmatig zulke mediaberichten via krant, nieuws en internet te verspreiden is men reeds sinds enige jaren begonnen met de opstart van een 'mediacampagne' om het tekort kenbaar te maken en zo meer jongeren te overtuigen om voor het onderwijs te kiezen. Zo stilletjes aan begint dit blijkbaar te werken. Doch kan er meer gedaan worden om de JUISTE instroom te verkrijgen. Door de veralgemening in de berichtgeving van de media, bewerkstelligt men een vertekend beeld bij de jeugd die kiezen voor de opleiding die hen klaarstoomt voor het onderwijs. Door dit vertekende beeld is de ontgoocheling van menig jonge leerkracht groot wanneer hij/zij vaststelt na diverse jaren nog steeds geen vast/vast-tijdelijk fulltime contract te kunnen bemachtigen. Vandaar ook de grote uitstroom na enkele jaren. Ook Minister Smet heeft dit onlangs nog gezegd, dat deze bron van irritatie de grootste reden is van de uitstroom. Als je dit "bedrijfsmatig" als "manager" (en zo zie ik een goede minister) zou bekijken, zou je als minister van onderwijs toch kunnen concluderen dat je "boodschap" een misschien wel "te brede" doelgroep potentiële leerkrachten bereikt. Misschien wel een misgeïnformeerde doelgroep. Ik kan me niet van de indruk ontdoen, dat, indien een deel van de jonge leerkrachten bij hun studiekeuze beter geïnformeerd zouden geweest zijn, zij deze teleurstelling niet zouden oplopen, of misschien zelfs voor een andere 'branche' zouden kiezen.
Niet alleen zouden onze ministers, en zeker onze nieuwe minister Smet, eens als "echte marketeers" de onderwijssector kunnen benaderen en vanuit dat oogpunt de problematiek benaderen en de sector "pimpen". Ook zou de minister (misschien zelfs daaruitvolgend) een ganse studie van de probleemdeelgebieden in het onderwijs waar zich nu daadwerkelijk het tekort manifesteert, kunnen uitvoeren. Zo kan je vaststellen waarom zich er een tekort in vooral de scholen van de grote steden manifesteert, want dit kan ik niet uit de verschillende studies halen van ex-minister van onderwijs F. Vandenbroucke, die vooral dienden om het tekort (=gevolg) vast te stellen, maar niet de problematiek(=oorzaak). Eens je deze problematiek kent,kan je eerst en vooral maatregelen nemen om die problematiek te verbeteren (om hier van oplossen te spreken is 'utopisch' denk ik) en zo kan je ook doelgericht nieuwe potentiële leerkrachten gaan informeren en spreek je de mensen met de juiste drijfveer,"mindset" en (mijn inziens) de juiste roeping aan om dat probleem het hoofd te bieden en aan te pakken. Met andere woorden, mijn inziens focussen onze ministers zich al enige tijd te fel op het grote geheel, en ziet men als oplossing de 'grote instroom'. Persoonlijk denk ik dat we beter kiezen voor kwaliteit ipv kwantiteit, waardoor zowel probleem als gevolg tegelijkertijd aangepakt kunnen worden.
|