Ik vind dat het begrip zwartrijden in de 1e plaats moet uitgeklaard worden.
Dat men zwartrijders veroordeelt pas na de 3e keer of na de 2e keer. Dat vind ik eigenlijk een goede beslissing. Je weet dat je niet mag zwartrijden en dan krijg je nog kansen. Als dat al zo is, dan moet je niet veel kansen krijgen.
Waar ik niet mee akkoord kan gaan, zal ik uitleggen aan de hand van een voorbeeld.
Voorbeeld: Ik kom elke dag met de bus naar school. Regio Turnhout-Vorselaar. Tamelijk eindje. Telkens een ticket komen, komt mij te duur uit. Dus ik koop me een buzzypass. Ik heb een redelijk grote collectie handtassen, waarmee ik regelmatig afwissel. Ik durf alleens tot de conclusie te komen, op de bus dan, dat ik mijn buzzypass ben vergeten.
Rijd ik dan zwart?
Ik heb een geldig vervoersbewijs, ik kan dat voorleggen. Alleen niet op het moment van controle.
Ik vind het niet correct moest ik na 3 keren gestraft worden en voorkomen voor de rechtbank voor zwartrijden. Want ik vind dat ik niet zwart rijd, ik heb een geldig vervoersbewijs.
Er moeten duidelijke regels gesteld worden ivm. dat zwartrijden. Wanneer rijd je zwart en wanneer niet? Als men nu beslist dat mijn voorbeeld ook een voorbeeld van zwartrijden is, dan vind ik wel dat ik een straf moet krijgen al naargelang mijn 'vorm' van zwartrijden. Ik mag niet hetzelfde gestraft worden als iemand die echt geen vervoersbewijs kan voorleggen, niet nu en niet later. Dat is mijn mening.