Enkele post bekijken
Oud 25th September 2009, 16:31
johanvandenbosch johanvandenbosch is offline
Registered User

slim of niet, dood gaan we allemaal :)

Intelligentie staat totaal los van overlevingskansen in oorlogstijd.
Onlangs had ik een gesprek met een vriend van mij, die 15 jaar gediend heeft in The Royal Marine of the Queen. Hij heeft ook in Irak gevochten en op veel meer plaatsen.
Als dit onderzoek het heeft over een professioneel leger, en dan bedoel ik mensen die niet opeens zijn opgeroepen, dan kan je wel zeker zijn dat intelligentie hier niets mee te maken heeft.
Het eerste wat ze doen in het leger met de soldaten, is deze mentaal kraken. Ja, niet echt psychologisch verantwoord, maar in een oorlog gaat het tussen jou en de vijand, zo simpel. Omdat alle soldaten mentaal op verschillende niveaus staan en ze uiteraard één egaal leger willen, breken ze die af tot de grond, om ze daarna weer allemaal op een bepaald niveau te krijgen. Allemaal even hoog.
Voor mensen die gedwongen worden ten strijde te trekken, denk ik dat het gewoon aankomt op een kwestie van tijd. Intelligentere soldaten zullen misschien een franctie langer nadenken, terwijl het allemaal op durf en snelheid aankomt (althans tijdens oorlogen in het verleden)

Alleszins weet ik één ding : het zijn de allerdomsten die een oorlog voeren.
Met citaat antwoorden