Onderwerp: Dansen voor Rusland
Enkele post bekijken
Oud 25th September 2009, 16:10
johanvandenbosch johanvandenbosch is offline
Registered User

Rusland vs Belgie

Dit lijkt voor velen eenvoudig : schandalig. Maar om echt te weten of hier sprake is van een "misdaad", moet je eerst begrijpen hoe beide culturen met name de Russische en de West-Europese (Belgische) ineen zitten.
Wij West-Europeanen hebben een bepaalde manier van leven, een bepaalde kijk op het leven en hoe om te gaan met alles. De Russen hebben dit ook. Maar hun samenleving is niet gebouwd op dezelfde fundamenten als de onze. En hun waarden verschillen dag en nacht met de onze. Terwijl hier in het Westen individualisme en kapitalisme troef is, is er ginder maar één ding dat hoog uittorent boven de rest : familie. Familie is voor hen zeer belangrijk, en zonder kinderen door het leven gaan is voor hen een schande. Ze vormen met de naasten, familie en vrienden een hechte gemeenschap waar iedereen op iedereen kan rekenen. Ieder helpt elkaar. Vergoedingloos. "Jij doet iets voor mij, ik doe iets voor jou." En net dat is gebeurd tussen de schatrijke Russische miljardair en onze ambassadeur in Moscou.
Ik ben ervan overtuigd dat zowel de ambassadeur, als de Minister van Buitenlandse Zaken De Gucht dit alles weten, maar onder toekijkend oog van de Belgische media niet veel andere opties zagen dan stappen ondernemen.
Of onze ambassadeur dit voor persoonlijk profijt deed laat ik in het midden.

Voor je over een andere cultuur kwaadspreekt, of gedachten hebt, is het altijd wijs om je eerst te verdiepen in die cultuur en trachten te begrijpen waarom iemand op een bepaalde manier handelt of denkt. Althans, dat is mijn persoonlijke kijk.
Met citaat antwoorden