Enkele post bekijken
  #6  
Oud 25th September 2009, 02:47
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Schelderuzie wordt bitser

Schelderuzie wordt bitser


BRUSSEL - Vlaanderen en Nederland openden gisteren allebei nieuwe fronten in hun conflict over de uitdieping van de Schelde. De toon wordt ook grimmiger.



Het Vlaamse offensief om Nederland te dwingen de Scheldeverdragen onverwijld uit te voeren, neemt scherpere vormen aan. Gisteren opende Vlaanderen een nieuw front. Negen Vlaamse Europarlementsleden schreven een brief aan de Europese Commissie om erop aan te dringen dat zij voor 9 oktober een standpunt inneemt over de uitvoering van de Scheldeverdragen. De EU kan niet tussenbeide komen in conflicten tussen landen, maar moet er wel over waken dat de natuur- en milieuverplichtingen die door haar regelgeving opgenomen zijn in die verdragen, nageleefd worden. Nederland zit daarmee in de knoei.

De negen zijn: Ivo Belet, Marianne Thyssen en Jean-Luc Dehaene (CD&V); Frieda Brepoels (N-VA); Said El Khadraoui en Kathleen Van Brempt (SP.A); Annemie Neyts en Dirk Sterckx (Open VLD); en Bart Staes (Groen!). De collega's van LDD en Vlaams Belang zijn niet betrokken.

Eerder (DS 24 september) maakte de Antwerpse havenschepen Marc Van Peel (CD&V) bekend dat al heel wat ontwerpen van schadeclaims circuleren in zijn haven. Het gaat om terminaluitbaters, maar ook andere bedrijven die schade lijden als de uitdieping van de Schelde uitgesteld wordt. Het havenbedrijf zal die claims meteen richting Nederland sturen.

De voorrangsregeling die onlangs is ingevoerd aan Antwerpse sluizen (DS 24 september) en die vooral Nederlandse binnenschippers treft, leidde tot druk diplomatiek verkeer met Den Haag. Maar ook tot druk mailverkeer tussen ‘Brussel' en ‘Antwerpen'. De Vlaamse regering is bang dat die maatregel overkomt als een onoorbare discriminatie, waardoor Vlaanderen in het defensief terecht kan komen. Sinds gisterochtend geven alle Vlaamse en Antwerpse bronnen er eenzelfde interpretatie aan: ‘Het is een niet-discriminerende, zuiver nautische maatregel. Er zijn werkzaamheden aan enkele sluizen die zorgen voor files. De binnenschepen die een andere weg kunnen volgen, volgen het best de omleidingen. Als schepen die niet de haven zelf als bestemming hebben en die een omleiding kunnen volgen, tóch door de sluizen willen, dan moeten ze voorrang geven aan andere schepen. Het is toeval dat dat vooral Nederlandse binnenschippers treft, en een ongelukkig toeval dat de invoering van die regel samenvalt met de actuele spanningen.'

Bij dat laatste wordt door sommige Antwerpenaars gegrinnikt. Het valt ook op dat in Antwerpse kringen de jongste dagen een grafiek begint te circuleren die laat zien dat Rotterdam steeds meer marktaandeel verliest in de containertrafiek, ten voordele van Antwerpen. Hij insinueert dat de Nederlandse terughoudendheid inzake de Scheldeverdieping niet te maken heeft met milieuaspecten, maar dat de Nederlandse regering Rotterdam wil versterken en Antwerpen wil verzwakken.

Maar ook Nederland opende gisteren een nieuw front. De Nederlandse minister van Verkeer Camiel Eurlings zei dat hij wil dat België zijn afspraken nakomt om een hst-treinstel aan te kopen voor de verbinding tussen Den Haag, Breda en Brussel. Het contract dat Nederland daarover sloot met België (niet met Vlaanderen), werd op dezelfde dag ondertekend als de Scheldeverdragen. ‘Ik heb positieve verwachtingen hierover, nu we toch bezig zijn dossiers op te lossen', zei Eurlings in de Tweede Kamer.


DS, 25-09-2009 (Guy Tegenbos)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden