11th September 2009, 01:59
|
|
Administrator
|
|
|
|
‘Ik zat met mijn hand tegen mijn oor'
‘Ik zat met mijn hand tegen mijn oor'
MECHELEN - In Mechelen zijn 70 bellende bestuurders voor de rechter verschenen, elk met een eigen uitvlucht.
Op een zogenaamde ‘gsm-zitting' van de politierechtbank in Mechelen moest een zeventigtal bestuurders zich verantwoorden omdat ze het verbod op bellen achter het stuur aan hun laars hebben gelapt. De beklaagden weigerden een minnelijke schikking van 100euro.
De gedaagden hadden zo hun eigen uitleg waarom ze hun boete niet terecht vonden. Van Ik had hem maar twee seconden vast tot schermen met een te trage carkit: de bloemlezing vindt u hieronder. De meeste beklaagden gingen naar huis met de boete van 110euro en moesten ook 50euro dossierkosten betalen — meer dus dan een minnelijke schikking.
Jaarlijks worden in ons land 70 tot 75.000 gsm-overtredingen vastgesteld. In Mechelen alleen al waren er dat tussen januari en eind augustus bijna drie per dag. ‘Je herkent gsm-gebruikers achter het stuur gemakkelijk aan hun rijgedrag', zegt openbaar aanklager Wim Schelkens. ‘Een bestuurder die onverklaarbaar vertraagt, afwijkt van het traject of zijn knipperlicht niet gebruikt, heeft in veel gevallen een gsm vast.'
‘Vier op de tien gsm'ers ziet de verkeersborden niet, dat is wetenschappelijk bewezen. In een op de vier gevallen vergeten ze voorrang te verlenen. De kans op een ongeval neemt met 75procent toe als je telefoneert met de gsm in de hand. Dat blijkt uit een studie van de KU Leuven.'
Blog DS, 11-09-2009