Onderwerp: Adembenemend
Enkele post bekijken
Oud 4th September 2009, 15:53
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Patrick Janssens: 'Een neen betekent einde Lange Wapper'

Patrick Janssens: 'Een neen betekent einde Lange Wapper'

ANTWERPEN - Als de Antwerpenaren op 18 oktober 'neen' stemmen tegen de Lange Wapper, dan betekent dat het einde van de brug. Dat zegt burgemeester Patrick Janssens. 'Het referendum negeren zou een vorm van zelfmoord zijn', waarschuwde hij de Vlaamse regering.

'Hoewel het slechts een adviserend referendum is en de stad Antwerpen slechts een advies kan uitbrengen voor de stedenbouwkundige vergunning, kan ik me niet voorstellen dat de Vlaamse regering de brug laat bouwen bij een 'neen' van de Antwerpenaren,' zei Janssens daags na de speciale gemeenteraad over de Oosterweelverbinding. 'Vragen om de mening van de bevolking en die dan negeren, zou een vorm van zelfmoord zijn. Zoiets hoort thuis in een dictatuur, niet in een democratie.'

'Minister-president Kris Peeters heeft overigens al meerdere malen laten verstaan dat hij rekening gaat houden met de stem van onze inwoners, dus ga ik ervan uit dat hij woord houdt.'

En wat als er inderdaad een 'neen' komt? 'Dan zijn we niet noodzakelijk weer naar af', stelt Janssens. 'We gaan dan de alternatieven bekijken. En dan lijkt het Arup/Sum-project met de tunnel het meest evidente. Mogelijk komen er nog andere, al zie ik op dit moment niet goed welke.'

Peeters voorzichtig

Kris Peeters (CD&V) wou vrijdag niet te veel kwijt over het referendum. 'Uitspraken doen in de ene of andere richting zonder te weten welke richting het referendum uitgaat zou niet wijs zijn', zei hij na afloop van de Vlaamse ministerraad. 'Het is belangrijk dat de Antwerpenaar nu zijn stem kan laten horen, dat het debat gevoerd kan worden.'

Blog DS, 04-09-2009