29th August 2009, 14:45
|
|
Prime Integrator
|
|
|
|
Ik herinner me een uitspraak die ik enkele weken geleden hoorde van een vriend van mijn ouders. Heel sympathieke mens, twee (bijna) voorbeeldige zonen, gevoel voor humor enz. Hij vertelde me dat een weekend voor hem en zijn maten vroeger niet geslaagd was als er niet gevochten was. Dat sloeg op de periode dat hij 16 jaar was, nu iets meer da 30 jaar geleden. En ik denk niet dat hij de enige was die zo dacht. Zoek anders maar eens op waar de uitdrukking 'vechten tegen de bierkaai' vandaan komt.
Was dat dan geen 'zinloos geweld'?
Ik kan me wel voorstellen dat er meer problemen zijn met de zogenaamde Balkan-jongeren. Ze zijn vaak moeten vluchten uit hun eigen land (of mee moeten komen met hun ouders) en komen terecht in een ander land met een totaal andere cultuur, waar veel mensen nog steeds bang zijn voor alles wat vreemd is. Hun ouders hebben weinig mogelijkheden, met als gevolg dat zij ook weinig mogelijkheden hebben en ze wéten dat. Ze hebben niet veel mogelijkheden tot vrijetijdsbesteding en gaan zich vervelen en wat doen jongeren die zich vervelen? Inderdaad, 'kattekwaad' uithalen, maar ipv het aanbinden van potten en pannen aan de staart van de kat van de bakker op den hoek, moeten ze nu andere toeren uithalen om die verveling nog weg te krijgen.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
|