29th August 2009, 12:29
|
|
Prime Integrator
|
|
|
|
Van de taal gebruikt in het voorbeeld ben ik ook geen voorstander, maar met een iets 'mildere' variant heb ik eerlijk gezegd geen probleem. Ik hoor toch wel bij die jonge groep die die tussentaal in bepaalde formele situaties vind kunnen. Je hoort zo vaak dat taal evolueert, wel is dat ook niet zo'n evolutie? En is dat dan per se negatief? Wat is tenslotte het doel van het Standaardnederlands (of heb hebben van een standaardtaal)? Toch dat iedereen over een taalvariant beschikt waarmee hij zich overal en in elke situatie verstaanbaar en gepast kan uitdrukken? Als iedereen de Brabantse tussentaal verstaat en de meerderheid verkiest het ook om die variant te spreken, lijkt het me bijna vanzelfsprekend dat die variant de huidige standaardtaal gaat vervangen.
Trouwens, al dat ge-je en ge-jij,
dat hoeft voor mij zeker niet,
geef mij maar gewoon ge en gij
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
|