We gaan het nog eens vragen en dit keer luider
We gaan het nog eens vragen en dit keer luider
BRUSSEL - Het wordt groter, straffer, succesvoller, dan de eerste keer. Niet in 2D maar in 3D. Ook in India en China moeten ze het horen en daar gaat U2 mee voor zorgen. The Big Ask Again, de ecologieclip van Nic Balthazar, die zaterdag wordt opgenomen, moet wereldwijd de politici aansporen eindelijk werk te maken van het klimaat.
'Ik weet het, het klinkt megalomaan. Maar van de eerste versie hebben we geleerd dat we vanuit het kleine België een boodschap naar de hele wereld kunnen sturen', zegt tv-maker en regisseur Nic Balthazar. Hij is de laatste voorbereidingen aan het treffen voor de opnames van zijn ecologieclip The Big Ask Again, een vervolg op zijn eerste klimaatfilmpje The Big Ask.
Aanleiding is de komende klimaattop in Kopenhagen. De wereldleiders moeten het daar eens worden over een nieuw klimaatverdrag als opvolger van het Kyoto-akkoord. Daarom verwacht hij zaterdag in Oostende 10.000 mensen voor een groots dansspektakel in Bollywoodstijl.
Wat heeft de eerste Big Ask opgeleverd?
'De resultaten waren buiten alle verwachtingen. Naar schatting 2 miljoen Vlamingen hebben het gezien. Onze ambitie om er ook een internationale campagne van te maken leek iets tussen 'gek' en 'pretentieus'. Maar tot mijn grote verbazing is het filmpje ook echt de wereld rondgegaan. Het is in veertien talen vertaald. Ik krijg nog altijd mails van Nieuw-Zeeland tot Buenos Aires en van Estland tot Portugal. In België was aan het filmpje een petitie verbonden om het door te sturen naar politici. Dat had zo'n succes dat zij er gek van werden omdat hun blackberry niet meer stil stond. We hebben uiteindelijk de petitie moeten stop zetten. Ik heb echt ervaren dat dit een nieuwe manier van campagne voeren is. Twitter, Facebook, Youtube,... het internet is de straat van vandaag. Als je een betoging wil organiseren moet je niet meer met een groep mensen van Brussel Noord naar Brussel Zuid stappen met haastig geschilderde bordjes.'
Maar is de evaluatie even positief als je kijkt naar wat politici ook echt gedaan hebben?
'We hebben nog altijd geen klimaatwet. In Engeland is die er dankzij de Engelse Big Ask wel gekomen. Daarom maken we ook de Big Ask Again. We gaan het nog eens vragen en dit keer nog luider. De slogan van de eerste versie was: Don't talk, do. De “talk, hoort iedereen wel, maar de “do, laat op zich wachten. Vandaar dat we onze inspanningen moeten verdubbelen.'
Maar brengt het wel iets op?
'Het zijn betogingen die de Vietnamoorlog hebben doen stoppen en de Berlijnse Muur hebben doen vallen. De klimaatclip moet één grote dansbetoging worden.'
'We kunnen ons geen pessimisme veroorloven. Ofwel doen we niets en kijken we rustig toe terwijl het rampscenario zich voltrekt. Ofwel gaan we er tegenaan, ondanks het feit dat elke actie minder zal opbrengen dan gehoopt.'
'De boodschapper zijn van slecht nieuws is niet altijd aangenaam. Ik word op fora aangevallen omdat ik voor het reisprogramma Vlaanderen Vakantieland vaak het vliegtuig neem, ook al maken we ook items over toerisme in eigen land en fietsvakanties. Ik heb zonnepanelen op mijn dak en probeer in eigen land zo veel mogelijk de fiets en de trein te nemen, maar ze hebben natuurlijk een punt. Ofwel zeg ik: ik heb ook boter op mijn hoofd en dus doe ik niets. Ofwel zeg ik: het klopt, maar ik wil mee aan de kar trekken om iets aan die vervuilende technologie te doen. Solar Impuls is een vliegtuig dat op zonne-energie vliegt. Binnen een jaar kunnen die op de markt zijn. Dat is maar één voorbeeld. Propere technologie ligt al jaren klaar. Het wordt tijd dat politici daar massaal in investeren.'
Wat wordt het verschil tussen The Big Ask deel 1 en deel 2?
'Het wordt groter, straffer en hopelijk succesvoller. Nieuw is dat de voltallige Klimaatcoalitie mee aan de kar trekt. Uniek is ook dat VTM en VRT zich er samen achter zetten zonder één vraag over logovermelding of iets dergelijks. Ze hebben gewoon ja gezegd. En in één moeite verenigen we nu ook Vlaanderen en Wallonië want ook de weerman en weervrouw van RTL en RTBF hebben een spotje gemaakt. Bij de dansers zullen ook veel Franstaligen zijn. Het wordt ook professioneler. We hebben een systeem waardoor de clip vrij makkelijk vertaald wordt in veertig, vijftig talen. We willen ook China en India bereiken. Dankzij U2, die gratis de rechten van zijn song Magnificent afstaat, wordt dat een stuk makkelijker.'
'Net zoals bij de eerste clip werken cameramensen, geluidsmannen, productiehuizen gratis, maar het gaat nu om immens meer volk. Vanuit alle hoeken komen mensen met de vraag of ze nog iets kunnen doen. Een klein leger is al wekenlang aan de voorbereiding bezig. Want het filmpje wordt niet enkel in 2D, maar ook in 3D gemaakt.'
Hoe hebt u U2 zo ver gekregen?
'Het was enerzijds makkelijk. We hadden de clip van vorig jaar en we konden perfect tonen wat we met de muziek van plan waren. Daarnaast was Bono's collega Thom Yorke het boegbeeld van The Big Ask in Engeland. Hij heeft dus snel ja gezegd. Anderzijds was het immens moeilijk om tot bij hem te geraken. Na twee maanden is het gelukt, dankzij Greenpeace International.'
Zaterdag 29 augustus, om 14 uur, op het klein strand van Oostende.
Blog DS, 28-08-2009 (Inge Gijs)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|