18th August 2009, 21:46
|
|
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
|
|
Mooie verkoopsters schrikken af
Mooie verkoopsters schrikken af
Winkeliers zetten best geen al te aantrekkelijke verkoopsters achter de toonbank, want zij zijn schadelijk voor de omzet.
Vrouwen zijn minder snel geneigd om bij mooie en aantrekkelijke winkeldames iets te kopen. Dat wijst een Australisch onderzoek uit.
Zou je bij deze vrouw mascara of een mobiele telefoon kopen? Die vraag stelde een Australische wetenschapster aan 341 vrouwen tussen 16 en 36 oud. Ze liet hen vervolgens foto's zien van aantrekkelijke en minder aantrekkelijke vrouwen. En jawel: de vrouwen waren minder geneigd om bij de aantrekkelijke verkoopsters iets te kopen.
Volgens Bianca Price van de University of South Australia komt dat omdat vrouwen te aantrekkelijke verkoopsters als een bedreiging ervaren. Ze verbindt het met de biologische competitiedrang van vrouwen en adviseert winkeleigenaren om vooral verkoopsters van alle vormen, maten en leeftijden aan te nemen, zodat zoveel mogelijk verschillende klanten iemand vinden waarin ze zich kunnen herkennen.
Vergelijkingstheorie
'Dit onderzoek kan toch niet betekenen dat je dan lelijke verkoopsters in dienst moet nemen om beter te verkopen', reageert Peter Vlerick glimlachend. Hij is docent arbeids- en consumentenpsychologie aan de Universiteit Gent. 'Het sluit wel aan bij een algemeen bekend fenomeen dat wij de vergelijkingstheorie noemen. We vergelijken onszelf constant met anderen. En je komt daar liever positief dan negatief uit. Dus als je als vrouw een te mooie verkoopster ziet, kan ik me voorstellen dat het negatief uitdraait voor die verkoopster.'
'Het komt altijd op hetzelfde neer', zegt Wim Stuyck van Retail Training, dat winkelpersoneel en shopmanagers opleidt. 'De klant moet aan de verkoper de koop gunnen. Hij of zij beslist of de koop plaatsvindt of niet. Als de verkoopster te mooi is, kan de klant dus best beslissen om haar die verkoop niet te gunnen.'
'Vandaar dat wij verkopers ook altijd adviseren om geen storende kleding te dragen of niet te opteren voor aparte uiterlijke kenmerken als piercings. De weg van de minste risico's leidt tot het meeste succes. Zorg dat je kleren, je make-up en je juwelen niet te opvallend zijn, zodat ze niemand tegen de borst kunnen stuiten.'
Mannen?
Bianca Price onderzocht niet hoe mannen denken over aantrekkelijke verkoopsters, al lijkt het logisch om te concluderen dat zij de verkoopsters de koop wél zullen 'gunnen'. Maar ze stelt wel dat haar bedreigingsprincipe voor mannen niet geldt, als die tegenover een mooie verkoper staan.
'Vrouwen worden dezer dagen gebombardeerd door beelden van schoonheid en hoe ze die via allerhande producten kunnen handhaven. De vrouw wordt in deze maatschappij steevast getaxeerd op haar uiterlijk. Bij mannen geldt dat niet. Daar draait het om carrière en geld. En dus zullen mannen zich niet zo bedreigd voelen door een mooiere, mannelijke verkoper.'
DS, 18-08-2009 (Hans-Maarten Post)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|