8th July 2009, 21:29
|
99% leerkracht
|
|
|
|
Ik vind het wel moedig om te kiezen voor een visie/geloof en daar dan ook volwaardig voor te gaan. Beter dan een katholieke school waar kinderen niet meer weten wat Pasen betekent of nooit een bijbel hebben vastgehad. Wat is er daar nog katholiek aan? Maar goed, ik denk dat Ann wel weet, dat ik ook niet zo'n voorstander ben van volledig Bijbels onderwijs. Ik denk dat er ruimte moet zijn voor de 'wereld daarbuiten' en dus ook voor de evolutietheorie als 'alternatief bij anderen'. (Net zoals er in een gemeenschapsschool en, schande dat men het vaak niet doet, ook in katholieke school aandacht moet zijn voor de scheppingtheorie als mogelijke optie.)
Ik denk trouwens zeker niet dat fantasie wordt weggenomen. Kinderen kunnen heus wel fantaseren zonder heksen en geesten. In een Bijbelse school beseffen ze alleen dat er inzake deze fenomenen niet alleen een fantasiewereld is, maar ook een reële wereld die gevaarlijk kan zijn.
Maar goed, we maken hier niet het proces van een geloofsovertuiging. Net zoals er katholieke of islamitische scholen mogen zijn in ons vrij onderwijs, mogen er ook schooltjes met de Bijbel zijn. (Voor alle duidelijkheid: Er zijn er al die vele jaren draaien, bijvoorbeeld in Mechelen!)
En gezien het vele werk: chapeau aan de enthousiaste groep mensen die er zich achter heeft gezet! Ik ken de helft van deze groep en ben er zeker van dat ze dit tot een goed einde gaan brengen. Succes!