Enkele post bekijken
  #5  
Oud 5th July 2009, 17:17
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Project IJzeren Rijn krijgt een onvoldoende

Project IJzeren Rijn krijgt een onvoldoende


BRUSSEL - De IJzeren Rijn weer gaan gebruiken voor intens goederenvervoer tussen de Antwerpse haven en Duitsland kost de maatschappij meer dan het opbrengt.



De IJzeren Rijn is maatschappelijk gezien een verlieslatende onderneming. Dat blijkt uit een maatschappelijke kosten-batenanalyse die in opdracht van Infrabel en Pro Rail, de Belgische en Nederlandse spoorinfrastructuurbeheerders, werd uitgevoerd.

Bij een maatschappelijke kosten-batenanalyse wordt niet enkel rekening gehouden met de financieel-economische effecten, maar worden ook de voor- en nadelen voor het milieu, mobiliteit en veiligheid bekeken.

Het besluit is dat de investering die nodig is om deze spoorverbinding tussen de Antwerpse haven en Duitsland te heropenen, niet gerecupereerd kan worden. Zelfs niet wanneer het goederenvervoer veel sterker zou toenemen dan verwacht.

De heropening vergt 590 tot 750 miljoen euro. De onderzoeksinstituten Transport& Mobility Leuven en het Nederlandse TNO hebben berekend dat de samenleving opgezadeld zal worden met 335 tot 530 miljoen euro negatieve baten.

De maatschappelijke kosten van de IJzeren Rijn zijn hoog omdat de heropening van deze goederenspoorlijn vooral zal resulteren in het transfereren van vracht van de bestaande Montzenroute, de huidige goederenspoorlijn tussen Antwerpen en Duitsland. En dat terwijl er nog capaciteit is op de Montzenroute om tot 2020 de verwachte groei van het goederenvervoer via het spoor op te vangen.

De studie wijst er bovendien op dat een overheveling van de vracht de gebruiker weinig winst oplevert. Voorts waarschuwt de studie ervoor dat de ingebruikneming van de IJzeren Rijn een zeer beperkte impact heeft op de files op de weg.


Meer broeikasgassen

De IJzeren Rijn scoort bovendien zwak op milieuvlak. Een overheveling van vracht van de geëlektrificeerde Montzenroute naar de niet-geëlektrificeerde IJzeren Rijn levert meer broeikasgassen op.

De minister van Overheidsbedrijven, Steven Vanackere, erkende gisteren de zwakke maatschappelijke score van de IJzeren Rijn maar voegde er onmiddellijk aan toe dat het totale maatschappelijke rendement verbeterd kan worden door een combinatie van de elektrificatie van de IJzeren Rijn, een juiste timing van de aanleg en een gericht flankerend beleid.

Minister Vanackere blijft hoe dan ook vasthouden aan de heropening van de IJzeren Rijn. Een snelle en rechtstreekse verbinding tussen Antwerpen, het Ruhrgebied en Centraal- en Noord-Europa is levensbelangrijk voor de toekomstige ontwikkeling van het goederenverkeer van en naar de haven. Hij hoopt nog altijd op een heropening tegen 2018.


DS, 04-07-2009 (pse)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden