Enkele post bekijken
  #2  
Oud 4th July 2009, 14:57
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Lange Wapper wankelt

Lange Wapper wankelt


De Oosterweelverbinding, een van de grootste infrastructuurprojecten in Europa, dreigt te kapseizen. Met ingehouden adem wordt door de betrokken partijen en belangengroepen al weken gewacht op duidelijkheid over de haalbaarheid van een vierde mogelijk tracé van een verbinding ten westen van Antwerpen. Daarna zou de weg openliggen voor het beloofde referendum, waarna in het beste geval het startschot voor het winnende tracé zou kunnen klinken. Volgende dinsdag zou daarover licht moeten schijnen.



Maar al voordien lijkt de hele onderneming vast te lopen in een juridische loopgravenoorlog nu de auditeur van de Raad van State adviseert een deel van de uitvoeringsplanning te schorsen. Als dat gebeurt, kijkt het project tegen een vertraging van minstens drie jaar aan. Dit obstakel is er niet gekomen door toedoen van een van de actiegroepen, maar door een individuele klacht van een restauranthouder die de voorgenomen Lange Wapperbrug niet boven zijn etablissement wil, wat overigens zijn goed recht is.

Het gaat hier om een afweging tussen collectieve en particuliere belangen. De regel kan niet zijn dat de gewone man per definitie baan moet ruimen voor betongiganten. Maar anderzijds moet het, ook in een dichtbevolkt gebied, mogelijk zijn noodzakelijk geachte wegenwerken uit te voeren. Vanzelfsprekend bekijkt iedereen een project van deze omvang vanuit zijn eigen achtertuin en schat van daaruit de impact op zijn persoonlijke situatie in. Al deze kleine ongenoegens, angsten en overtuigingen kunnen door vasthoudende actievoerders tot een formidabele oppositiemachine aaneen worden gesmeed. Maar dat garandeert nog niet dat wijsheid het haalt.

De vraag is dus: wie formuleert het algemeen belang en wie spant zich in om het te doen prevaleren op het nimby-syndroom? Het antwoord is: niemand. De laatste politicus die zich met zijn hebben en houden aan zijn visie verbond, was Dirk Van Mechelen (Open VLD), maar die zien we in de volgende Vlaamse regering niet terug. Na de eerdere volte face van Patrick Janssens, de Antwerpse burgemeester, is het project dus wees. Ambtenaren van Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) moeten het afweerfront alleen trotseren. Sinds kort hebben ze de steun van Karel Vinck, maar het gezag en de kunde van deze veteraan van vele oorlogen zijn wellicht te laat ingezet en compenseren de afwezigheid van politieke moed niet.

Er zijn duizenden redenen om als politicus je handen van dit project af te trekken. De risico's op carrièreschade zijn groot en onmiddellijk. De eventuele merites zullen pas over een generatie kunnen worden ingeschat. Behalve visie is dus ook doodsverachting vereist. Dat blijkt wat veel gevraagd.

Laten we ervan uitgaan dat iedereen die een mening heeft over de Lange Wapper te goeder trouw is. Ieder mag strijden voor zijn overtuiging, dat spreekt. Maar dat ontslaat niemand van de vaststelling dat het resultaat van het hele proces nul dreigt te worden. Geen oplossing voor het mobiliteitsprobleem rond onze grootste economische groeipool. Straks kan de discussie beginnen over wie daaraan het meeste schuld heeft. Als iemand daar zin in heeft.


DS, 04-07-2009 (Bart Sturtewagen)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden