Enkele post bekijken
  #4  
Oud 3rd July 2009, 21:28
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Kosten reactivering IJzeren Rijn groter dan baten

Kosten reactivering IJzeren Rijn groter dan baten


De maatschappelijke voordelen voor het reactiveren van de IJzeren Rijn, de spoorlijn die de haven van Antwerpen verbindt met het Duitse Ruhrgebied, zijn beperkt en wegen lang niet op tegen de zware investeringskosten. Dat blijkt uit de maatschappelijke kosten-batenanalyse die werd uitgevoerd door het studiebureau Transport & Mobility Leuven. Volgens federaal minister van Overheidsbedrijven Steven Vanackere (CD&V) zal ons land wel blijven aandringen op de reactivering van de IJzeren Rijn.



België vragende partij

België is al meer dan 10 jaar vragende partij voor de reactivering van de historische spoorlijn tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. Intussen wordt de Montzenroute gebruikt, maar die is een stuk langer en bijgevolg duurder. Nederland en België spraken af om een maatschappelijke kosten-batenanalyse uit te voeren. Uit die studie blijkt nu dat de kosten voor de reactivering van de IJzeren Rijn veel groter zijn dan de baten.


Vrachtverkeer

De IJzeren Rijn zou vooral spoorverkeer aantrekken van de Montzenroute, terwijl er op die route nog voldoende capaciteit is. Bovendien haalt de Ijzeren Rijn niet veel vrachtverkeer van de weg en is ook de impact op de files beperkt. "Zelfs als de groei van het spoorverkeer tussen Antwerpen en Duitsland groter is dan verwacht, blijven de baten te klein voor de investeringskosten", luidt het. De maatschappelijke kosten zouden kunnen oplopen tot 530 miljoen euro en België, Nederland en Duitsland zouden samen tussen de 440 en 680 miljoen euro moeten investeren.


Blog HLN, 03/07/09 (belga/jv)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden