Het geld van de jeugd
Het geld van de jeugd
BRUSSEL - Hoeveel geld hebben jongeren precies te besteden? Waaraan geven ze het uit? En hoe evolueren de prijzen van de producten waarin zij geïnteresseerd zijn? De nieuwe jongerenconsumptie-index doet het allemaal uit de doeken.
In tegenstelling tot de 'echte' consumptie-index is de versie voor jongeren geen initiatief van de overheid, maar van de bank Dexia. In opdracht van de bank ondervroeg het onderzoeksbureau GFK daarvoor zo'n duizend 'financieel afhankelijke' jongeren tussen 15 en 24jaar. Financieel afhankelijk wil in dit geval zeggen dat de jongeren geen eigen vast inkomen hebben, maar voor hun uitgaven afhankelijk zijn van hun ouders en van eventuele vakantiejobs of weekendbaantjes.
Uit het onderzoek blijkt dat de jongeren een gemiddeld 'inkomen' zowat 2.546 euro per jaar hebben. 836 euro daarvan wordt gespaard, 1.710 euro wordt uitgegeven. Daarenboven wordt ook 217 euro uitgegeven die voordien al werd gespaard.
Het leeuwendeel van hun geld spenderen jonge mensen aan 'vrije tijd en cultuur'. Bijna 40% van hun budget gaat op aan bijvoorbeeld bioscooptickets, cd's en dvd's, hun spelconsole, mp3-speler, muzieklessen, discotheken en reizen. Op de tweede plaats staat 'eten en drinken', met ruim 15%. Iets meer dan 10% gaat naar voeding, bijna 3,5% naar alcoholvrije producten en bijna 2% naar alcohol.
Daarna volgen drie categorieën die allemaal goed zijn voor ongeveer 12% van het te besteden budget: 'kleding en schoenen', 'communicatie' (gsm, gsm-abonnement en herlaadkaarten, internetkosten) en 'horeca' (cafés, frituren, fastfood-zaken en restaurants).
Na die top-5 volgen een boel 'kleinere' uitgavenposten. De rubriek 'varia' omvat vooral verzorgings- en schoonheidsproducten (lippenstift, deodorant, kapperskosten, parfum,...) en slaat een gat van 3,47% in het jongerenbudget.
'Vervoer' slorpt iets meer dan 2,6% op en omhelst onder meer trein- en bustickets, maar ook auto- en brandstofkosten (voor de jongeren die al een eigen auto hebben), rijlessen en fietskosten. 'Tabak en sigaretten' is goed voor zowat 2,5% van de budget.
Aan 'onderwijs' besteden jongeren nauwelijks 0,75% van hun geld en dat is zelfs nog iets meer dan aan 'gezondheid' (0,72%). Het overgrote deel van die gezondheidskosten gaat overigens op aan anticonceptiva als de pil en condooms.
Aan de hand van de prijzen die het Nationaal Instituut van de Statistiek bijhoudt en het gewicht dat die producten vertegenwoordigen in de uitgavenstaat van de jongeren, wordt ook een cijfer opgesteld dat hun koopkracht aanduidt. Die zogenaamde Dexia Youth Index bedroeg voor april van dit jaar precies 103,96. Net zoals de echte index wordt het jaar 2004 genomen toen de basis terug op 100 werd gezet. Dat betekent dus dat het leven voor jonge mensen sinds 2004 bijna 4% duurder is geworden. De 'echte' consumptie-index stond in april op 111,33.
Voor jongeren is het leven, over het algemeen, dus minder snel duurder geworden dan voor volwassenen. Daar moet wel een kanttekening bij gemaakt worden. Sommige categorieën waar jongeren fel in geïnteresseerd zijn, zijn een heel stuk goedkoper geworden. De prijs van audio- en videoappartuur bijvoorbeeld is sinds 2004 met zowat 42% gedaald. Andere categorieën zijn echter flink in de prijs omhoog gegaan. Kleding en schoenen zijn zo'n 4% duur geworden, festivaltickets ongeveer 11% en reizen zelfs 16%.
Alle gegevens die uit het onderzoek naar boven komen, wil Dexia onder meer gebruiken in zijn marketingcampagnes. Zo geeft de bank naar aanleiding van de jongerenindex, vijf euro korting op de tickets voor zomerfestivals die zij sponsort.
DS, 16-06-2009 (Frederic Petitjean)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|