Normaalgezien kijk ik uit naar verkiezingen. Ik weet doorgaans snel op welke partij ik wil stemmen en op de verkiezingsdag zelf, dan de resultaten volgen das voor mij wat voetbal voor vele anderen is.
Dit jaar keek ik er echter veel minder naar uit. De verkiezingen worden overheerst door komunitaire spanningen. En bijna elke Vlaamse partij stapt mee in het Vlaams nationalistische verhaaltje (sommige maar een heel klein stukje maar een klein stukje meestappen wil wel zeggen dat ik op die partij niet moet rekenen om tegen gewicht te bieden aan de Vlaams nationalisten.)
Ik was me dan de voorbije dagen ook echt aan het afvragen op welke partij ik zou stemmen. Wat ik belangrijk vindt een sterk België om fier op te zijn waar welvaart heerst (een sterk economisch beleid) die verdeeld is over iedereen (een sociaal beleid) en waar gerechtigheid heerst (een goede ordemacht en een strenge, rechtvaardige en efficiënte justitie) en waar tevens het milieu aandacht krijgt op een genuanceerde manier (zo veel mogelijk groen aanplanten, kiezen voor een gezonde mix van groene en kern energie, bio producten en bio landbouw stimuleren, afval vermijden en recycleren maar niet vele heffingen op de bevolking en industrie, grote auto's belasten en zo voort). Geen enkel partijprogramma paste bij mijn standpunten.
Tot ik vandaag toevallig op de site van de redactie de kieslijsten vond. Wat blijkt nu in Vlaanderen komt een partij op de Belgische Alliantie. Meteen was mijn nieuwsgierigheid gewekt.
Ik ben het partijprogramma eens gaan bekijken en ik heb een aantal interessante overeenkomsten met mijn visie gevonden.
* meer België (federale bevoegdheden versterken)
* een constructieve in plaats van destructieve samenwerking tussen de gewesten en gemeenschappen
* een herwaardering van onze monarchie en de bescherming en heropwaardering van de koning en zijn grondwettelijke functies
* het als een Belgisch blok naar buiten komen in de rest van de wereld (in plaats van als Vlaanderen)
* het pleiten voor een jeugd sanctierecht en meer gesloten instellingen om straffen zo te kunnen uitvoeren
* een federaal landbouwbeleid dat ecologisch is (toespitsing naar biologische landbouw) maar ook economisch (Vlaamse mestoverschotten naar Wallonië uitvoeren zodat onze veestapel kan groeien en de Waalse akkerbouw minder kunstmest nodig heeft)
* aandacht voor meer opvoeding binnen het onderwijs
Zo dit zijn een heel aantal punten waarmee ik het roerend eens ben, als voornaamste minpuntje meen ik een vorm van liberalisme in hun economisch beleid te herkenen. Maar het weze zo, een partij met meer overeenkomsten ga ik niet meer vinden denk ik.
Wat ik wel jammer vindt is dat deze partij zo onbekend is (en dus vermoedelijk de kiesdrempel niet zal halen). Ik denk nochtans dat vele mensen die heel het komunitaire getouwtrek beu zijn een goed stem alternatief bij deze partij zouden kunnen vinden.
In iedere geval mijn stem is beslist nu (jammer dat ik ze op de peiling op actualiteit niet kan aanstippen) aanstaande zondag kan ik gaan supporteren.
http://www.belgischealliantie.be/