Enkele post bekijken
  #3  
Oud 19th May 2009, 11:13
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Baby K. bespaart Zoo 3 miljoen euro reclamekosten

Nuchter bekeken is de geboorte van een dier in de dierentuin niet zo bijzonder. En toch is de geboorte van Baby K. een happening. Of hoe een olifantenembryo al een hype kan zijn.

Met een klein budget en maar vijf medewerkers heeft de marketingafdeling van de Zoo niet zoveel middelen. Maar commercieel directeur Anja Stas slaagde er wel in om van de geboorte van een olifantenbaby een echte hype te maken.

En dat is volgens haar vooral te danken aan een ’goed product’. “Je doorloopt eigenlijk dezelfde stappen als bij een productlancering”, weet Anja Stas, die carrière maakte bij Coca-Cola.

Direct in de harten
“Je werkt met verschillende scenario’s en analyses en je gaat stap voor stap te werk. Met als grootste verschil dat je bij Coca-Cola enorme budgetten hebt om aandacht te kopen. Hier krijg je die aandacht gratis, en zit je direct in de harten van de bezoekers.”

Van K-bier tot K-reizen
Communicatiespecialist Wim Schamp schat dat de Zoo met alle gratis persaandacht zo’n twee tot drie miljoen euro heeft uitgespaard.

“Het is een natte droom voor de Zoo om zoveel publiciteit cadeau te krijgen. Een olifantje heeft natuurlijk ook een hoog Disney-gehalte. Al is het eigenlijk een gevaarlijk beest, maar dat zien mensen niet door de hoge aaibaarheidsfactor.”

Spanningsboog goed opgebouwd
Wat Wim Schamp vooral is opgevallen, is dat de Zoo zorgvuldig naar een evenement heeft toegewerkt. “Er zat duidelijk een strategie achter. Ze hebben die spanningsboog goed opgebouwd.”

'Wij zijn zwanger'
In november begon het marketingteam al met de website. En in december werd de campagne gelanceerd onder het motto 'wij zijn zwanger'. Anja Stas: “We wilden maximale betrokkenheid van de bezoekers om ze zo mee te nemen in het hele proces. Van de eerste echo tot het bedenken van de naam en het geboortekaartje.”

En zo was het beestje al beroemd voor de geboorte. Baby K. als eerste embryovedette ter wereld. Zelfs het ijsbeertje Knut werd pas een begrip nadat hij het levenslicht had gezien.

Het marketingteam hoopt op twee tot drieduizend extra bezoekers en rekent op zo'n 150.000 euro aan inkomsten uit gadgets. JBC gaat olifantenshirts maken, De Koninck brouwt K-bier en de Haven maakt een publicatie over het olifantje. De voorraad olifantenknuffels is aangevuld en er worden foto's verkocht.

Thomas Cook werkt zelfs aan K-reizen naar Azië, de roots van de kleine allochtoon. Bij alle acties gaat de winst naar de groeirekening van het olifantje.

“Hype mag nu niet uitsterven”
Reclamemaker Guillaume Van der Stighelen vindt dat de Zoo hoog moet inzetten op de bezoekerscijfers. “Hun verhaal zat goed in elkaar. Iedereen kon de geboorte via internet meebeleven. Eigenlijk zou iedere Belg het olifantje nu ook echt gezien moeten hebben voor hij één jaar wordt. Geef die mensen dan een speldje of zo, een klein souvenir.”

Nu begint het pas
Ook Wim Schamp vindt dat de taak van de marketeers nu pas echt begint. “Anders waait de hype zo over. Je moet die met leuke acties kunnen rekken tot en met de herfstvakantie.” De Zoo heeft al heel wat plannen. Van een babyborrel op 14 juni tot vipbezoekjes na sluitingstijd. En de eerste verjaardag van K. wordt groots worden gevierd.

Gazet Van Antwerpen - 19 mei 2009

Ik heb de bevalling ook live gevolgd, omdat het toch een leuke gebeurtenis is.
Het was een goed idee van de zoo om er op de site een apart plaatsje voor te voorzien. Het nieuws is zelfs op de televisie geweest. Zo worden de mensen er meer bij betrokken. Ik denk dat de baby-olifant veel bekijks gaat hebben de volgende weken en maanden.
Met citaat antwoorden