Aha, politiek. Laat ik het even voor mezelf (en voor de lezers) op een rijtje zetten:
- Vlaams belang: lijkt zowat een proteststem te worden. Iedereen weet dat ze nooit aan een regering kunnen deelnemen. Ik ben geen fan, maar je kan wel zeggen dat Vlaams Belang een goede oppositiepartij is. Laat hen daar nog maar wat zitten...
- Open VLD: moet ik meer zeggen. Elke VLD'er ziet er hetzelfde uit. Zij hebben altijd veel uitleg, maar je ziet gewoon dat het bij hen enkel om de macht gaat. Een partij die ik graag eens voor enkele jaren op de oppositiebanken zie belanden.
- NV.A: Lijkt mij een degelijke partij, die gaat voor iets waarin ze echt in geloven. Bart De Wever geeft de indruk zeer intelligent te zijn, een eigenschap die wel van pas kan komen. De partij is net iets te rechts voor mij, dus zeg ik ook hier: nee bedankt.
- SLP: zeer kort, ze bedoelen het goed, maar het is noch het ene noch het ander. Ik vrees dat ze niet zwaar genoeg wegen in het politieke landschap.
- LDD: Dé populistische partij bij uitstek. JM lijkt misschien recht voor de raap en zegt de dingen rechtuit, maar de affaire Vynck bewijst dan weer het tegendeel. Geen mens die gelooft dat die mens voor de mooie ogen van JM teruggekomen is. Veel geloofwaardigheid moeten afgeven.
-CD&V: grote partij, maar na de blunders op Federaal vlak, krijg ik het gevoel dat ze niet voldoende in staat zijn de verwachtingen in te lossen. Kris Peeters heeft veel charisma, maar zijn ideeën spreken die van mij tegen. Dus ook hier; liever niet.
- SP.A: Nujah, een leuke partij die weet waar ze voor gaan, maar misschien is voor hen een oppositiekuur eens nodig om alles op een rijtje te zetten. Misschien wel noodzakelijk om een regering te vormen omdat er anders teveel partijen aangesproken moeten worden (of om een links deel te bewaren).
- GROEN!: tot slot, ik denk dat de oppositie hen deugd heeft gedaan. Ik ben ervan overtuigd dat zij klaar zijn om in een regering te stappen. Misschien soms wat te drastisch, maar naar mijn bescheiden mening kan dit wel eens de partij worden die mee de verkiezingen kan winnen (resultaat rond de 10% zou mij niet verbazen). Doet mij wat aan de dioxinecrisis denken. Alle andere partijen falen in hun manier van werken, wat maakt dat de Vlaming de kleintjes eens een klans kan geven.
--> Conclusie: Hierbij ga ik even op de feiten voorlopen (iets waar een politicus zich nooit aan zou wagen, maar ik doe het dus wel). Overwinningen voor CD&V, NV.A en GROEN!. Verlies voor Open VLD, SLP, SP.a. Regering met CD&V, NV.A en GROEN!, aangevuld met SP.A of Open VLD (maar ik zie hen liever in de oppositie).
Voila! Mijn ongezouten mening. Laat dit bijdragen tot een totaalbeeld...
|