Olifant Phyo Phyo bevallen van wijfje in Antwerpse Zoo
In de Zoo van Antwerpen is Phyo Phyo zondagochtend rond 8.45 uur bevallen van een baby-olifant, een wijfje. Zowel moeder als jong lijken het prima te stellen, maar er volgen nog enkele cruciale uren.
"Ze heeft de tepel van mama Phyo Phyo al wel aangeraakt, maar nog niet echt gedronken. Het is belangrijk dat ze vandaag nog drinkt, maar we hebben er alle vertrouwen in dat dat wel goed komt", zegt woordvoerster Ilse Segers.
Zus Mai stelt zich wat jaloers op en de baby wordt door haar moeder en tante afgeschermd. Later op de dag wordt ze voorgesteld aan Dumbo, de leidster van de olifantenfamilie.
Het personeel van de Zoo is alvast in extase, want het is de eerste keer dat er een baby-olifant geboren wordt en het gaat ook om een primeur voor ons land. De naam van het olifantwijfje wordt pas dinsdag bekendgemaakt. Vanaf woensdag kan ook het grote publiek de jongste telg van het olifantenverblijf komen bewonderen.
Baby 'K'
De bevalling had zich na een dracht van 22 maanden vrijdagnamiddag ingezet, nadat de progesteronwaarde in haar bloed naar bijna nul was gezakt. Dat betekende dat de geboorte van de baby 'K' binnen de 48 uur ging plaatsvinden. Phyo Phyo kreeg vrijdagavond een eerste perswee en begon zaterdagmorgen veel slijm te verliezen. Het duurde uiteindelijk nog tot zondagmorgen voordat haar kleine spruit het levenslicht zag.
'Klein' is relatief natuurlijk, want de baby weegt zowat 100 kilogram. Na twintig minuten stond het jong al recht op zijn pootjes. Het geslacht is nog niet bekend, omdat de verzorgers nog niet tot bij het kalf geraakt zijn. De andere olifanten nemen het kleintje in bescherming.
8.000 suggesties
Het olifantje krijgt een naam die begint met een 'k'. Bezoekers van de website gaven al meer dan 8.000 suggesties. Het zijn uiteindelijk de verzorgers die de knoop doorhakken.
De baby-olifant heeft vandaag al bezoek gekregen van Vlaams minister-president Kris Peeters, die dinsdag ook aanwezig zal zijn op de persconferentie, samen met Antwerps burgemeester Patrick Janssens en Vlaams minister van Wetenschap Patricia Ceysens.
Heel België leefde mee met de geboorte, die live te volgen was op een groot scherm op het Mechelseplein in Antwerpen en op
www.baby-olifant.be. De website kreeg zowat 350.000 unieke bezoekers. Op piekmomenten bekeken wel 30.000 mensen de livebeelden. (belga/mvdb)
Bron: De Morgen
Het lijkt dom maar ook ik heb de bevalling af en toe live gevolgd op deze website. Niet omdat ik zo gefascineerd ben door olifanten, ik denk dat ik me wat heb laten meeslepen door de overdreven media-aandacht dat deze gebeurtenis kreeg. Een andere reden dat ik de bevalling heb gevolgd is omdat ik de volgende dag met de chiro naar de Zoo van Antwerpen ging. Deze dagtrip was al langer geplant maar de geboorte van deze kleine olifant maakte het nog spannender voor de speelclubbers maar ook voor de leiding.