18th May 2009, 19:15
|
|
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
|
|
Ondergewaardeerd en achterhaald
Ondergewaardeerd en achterhaald
Eric Beke Het debat over het geval-Hoegaarden moet focussen op de schier onmogelijke opdracht die Buso-scholen die met type 3-leerlingen werken voorgeschoteld krijgen. Dat is alleszins wat ik vind, in mijn functie van orthopedagoog van een medisch-pedagogisch instituut (MPI) voor jongeren met een licht verstandelijke beperking en bijkomende gedrags- of emotionele problemen.
Ikzelf merk in mijn dagelijkse praktijk dat het met de dag moeilijker wordt om een aangepast onderwijsaanbod te vinden voor jongeren met probleemgedrag. Bij heel wat jongeren komt het recht op onderwijs zelfs in gevaar. Soms zetten MPI's of instellingen bijzondere jeugdbijstand eigen middelen in om opvang tijdens schooluren te realiseren, ten koste van noodzakelijke begeleidingen in de leefgroep. Het lijkt wel alsof welzijnsvoorzieningen de taak van onderwijs moeten overnemen.
Dat gaat te ver. Er is nood aan extra input binnen het huidig onderwijssysteem. In Leuven bestaat al een tijdje een themagroep schooluitval die de knelpunten rond het onderwijsaanbod voor zulke jongeren bestudeert. Naast het in beeld brengen van de beperkingen van het onderwijssysteem, zoeken we actief naar mogelijkheden. Van daaruit zien we heel wat mogelijkheden om preventief in te spelen op dreigende escalaties op school. Bijvoorbeeld binnen zorgboerderijen van de Groene Zorg, maar die kunnen het grote aantal aanvragen niet verwerken. Daarnaast is er nood aan het installeren van time-outprojecten, specifiek voor Buso- jongeren. De huidige time-outprojecten sluiten Buso-jongeren immers vaak uit.
Enkele andere concrete maatregelen vanuit ministerie van Onderwijs binnen de scholen zelf kunnen de expertise op vlak van probleemgedrag ook verhogen. Laat, bijvoorbeeld, een type 3-school geen vrijheid om al dan niet een orthopedagoog of kinderpsycholoog aan te nemen uit een paramedisch pakket, maar maak daar een noodzakelijke functie van.
Om echter volledig in te spelen op de onderwijsbehoeftes van jongeren met emotionele of gedragsproblemen is een meer structurele hervorming van het buitengewoon onderwijs type 3 nodig. Het Buso-type 3 onderwijs is immers de meest ondergewaardeerde (en tegelijkertijd achterhaalde) onderwijsvorm van het moment. Er is dringend nood aan actie.
Eric Beke is orthopedagoog en lid van de themagroep schooluitval regio Leuven
DS, 18-05-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|