18th May 2009, 14:46
|
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door liesanne.adriaenssens
Als leerkracht kan je je geen spellingsfouten veroorloven maar ik vind niet dat we er te luchtig over mogen doen. Ik sukkel al jaren met spelling. Al elk jaar leer je andere regeltjes aan, krijg je hier en daar extra oefeningen, bijles, monitoraten, ... Voor sommige mensen is spelling nu eenmaal moeilijk en zij zijn er niet zo snel mee weg. Oké vaak is het zo dat je al veel spellingsfouten kunt verminderen als je je goed concentreert. Maar probeer dat eens als je snel moet schrijven en alles genoteerd moet hebben. Vele spellingsfouten maak je je ook eigen en het duurt wel even voor je die fouten hebt weggewerkt.
Ik probeer hier gewoon duidelijk te maken dat je moeilijkheden met spelling niet te licht mag opvangen. Voor sommige klinken de spellingsregels als iets vanzelfsprekend maar voor anderen is het een wirwar van regeltjes waar, pas na lange tijd enige structuur in komt.
|
Ik ga akkoord met wat Liesanne zegt. Voor sommigen is het echt niet 'eventjes hard leren' om die spelling onder de knie te krijgen. Vaak zijn er bepaalde fouten zo ingebrand dat deze er moeilijk uitgaan. Of missen ze de nodige basis om verdere spellingsregels toe te passen.
DT-fouten lijken me in zekere zin nog vermijdbaar, omdat je daar echt wel op kan oefenen en je dat echt kan leren! Maar ik vind het te ver gaan, als we woorden moeten kunnen schrijven, waarvan we nog nooit gehoord hebben.
|