Enkele post bekijken
Oud 18th March 2005, 01:37
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Overleg op hoogste niveau over Lizin

BRUSSEL - Voor de plenaire vergadering van de Senaat heeft voorzitster Anne-Marie Lizin (PS) gisteren haar excuses aangeboden voor de brief die ze schreef naar een rechter. Over haar verklaringen is deze week tot op het allerhoogste regeringsniveau overlegd.

TOEN het nieuws over de brief vorig weekend bekend werd, leek Lizin de volle impact ervan niet in te schatten. Voor de tv-camera's gaf ze alleen toe dat ze er misschien verkeerd aan gedaan had om de brief naar het privé-adres van de magistrate te sturen. PS-voorzitter Elio Di Rupo had het over een ,,onhandigheid'', niet over een fout. Lizin nam die term vervolgens over.

De voorbije dagen is er op hoog niveau overleg geweest om de PS duidelijk te maken dat dit een duidelijke onderschatting was. Zowel VLD als SP.A wees er achter de schermen op dat Lizin was forser uit de hoek moest komen, als ze de voorzittersstoel wou behouden. De Vlaamse publieke opinie pikt dit niet, was de boodschap. Onder anderen premier Guy Verhofstadt (VLD) is daartoe tussenbeide gekomen, zo vernam De Standaard . Ook de Franstalige liberalen bleven drievoudige excuses eisen van Lizin: aan het gerecht, aan de politieke wereld en aan de bevolking.

In de bewoordingen van Lizin gisteren zat duidelijk een evolutie. ,,Ik heb me vergist'', klonk het. Het woord excuses viel meermaals. Ook haar voorzitter Di Rupo had het gisteren op de RTBF-radio niet langer over een onhandigheid, maar over ,,een vergissing''.

De excuses maakten de weg vrij voor de meerderheidsmotie, die haar weliswaar op de vingers tikt, maar niet haar ontslag vraagt. Voor VLD en SP.A volstond het mea culpa, bij de MR was meer aandringen nodig.

De fractieleidster van de Franstalige liberalen, Christine Defraigne, had vanop het spreekgestoelte snoeihard uitgehaald naar Lizin, goed wetende dat een meerderheidsmotie klaar lag die haar vel redde. ,,De bal ligt in uw kamp. In uw plaats nam ik ontslag. Ik zou het als advocate doen, en voor mijn partij. Niemand kan u verplichten. U alleen kan beslissen. Trek uw conclusies. Ik neem akte van uw excuses en wil geen intentieproces maken over de oprechtheid ervan'', zei de Luikse.

Uiteindelijk plooide Defraigne voor de meerderheidslogica. Er zijn belangrijker zaken om van mening over te verschillen dan wangedrag van een senator, klonk het in liberale hoek. MR-voorzitter en vice-premier Didier Reynders echode later Defraigne uitspraken. Ook hij had een sterker gebaar verwacht.

18/03/2005 Anja Otte

©Copyright De Standaard