[QUOTE=janavanranst][QUOTE=MinkeVanHoof]Ik ben 22 en heb nog nooit schulden gehad.
Citaat:
Ik denk wel dat er nog een groot verschil is tussen ik ben 22 en ik woon nog thuis of ik ben 22 en ik werk vanaf mijn 18 en ik woon ondertussen alleen. Ik geloof best dat het voor die jongeren heel moeilijk is om uit de schulden te geraken.
Ik den trouwens ook niet dat schulden hebben een synoniem is van 'niet goed kunnen omgaan met geld'. Volgens mij zitten er heel veel jongeren is een situatie waarin ze uit moeten en deze brengt dan schulden met zich mee.
|
Ik ben het daar niet mee eens, een goede vriend van mij heeft zijn ouderlijk huis verlaten toen hij 17 was. Hij had thuis problemen en kon het niet meer aan. Hij is op zichzelf gaan wonen en ik weet dat hij totaal geen schulden had. Hij had het niet breed maar met hulp van een organisatie kwam hij elke maand rond. Hij had geen tv of computer met internet maar dat vond hij ook niet erg. Hij wist dat hij met dat geld dat niet zou kunnen. Toen hij 18 was heeft hij direct voor een job gezocht en ondertussen werkt hij en doet hij een extra cursus. (dit is 3 jaar verder)
Hij heeft voor mij bewezen dat je dit wel kan, maar je moet prioriteiten stellen en dat is het grote probleem voor vele jongeren. Net zoals de jongeren in het artikel. Een lening voor kledij etc, geld besteden aan dingen die niet levensnoodzakelijk zijn.
Als je alleen wil gaan wonen en alle luxe nog wilt die je thuis had, dan is het normaal dat je jezelf in schulden werkt. Het is voor mij wel een zaak om goed kunnen om te gaan met geld (niet in alle situaties natuurlijk). Het gaat erom om jezelf een budget te stellen en voor jezelf te bekijken wat je echt nodig hebt en wat je kan laten. Maar jongeren zijn gewoon groot geworden in een luxemaatschappij en denken dat ze alles moeten hebben.
Ik ga misschien niet zoveel uit als andere mensen maar ik heb voor mezelf de beslissing genomen dat ik niet elk weekend moet uitgaan om van het leven te genieten. (ik heb andere hobby's)En als ik dan uitga vind ik het niet nodig om veel geld uit te geven aan hopen alchohol om mij te kunnen amuseren.
Ja ok ik woon nog thuis maar ik betaal veel zelf, ik ben degene die thuis alle computers die we al gehad hebben betaald heeft. Ik heb onlangs de nieuwe printer gekocht. Ik ga zelf binnekort een auto moeten kopen etc etc.
Geloof mij als je 13 bent heb je niet zomaar even 1000euro om een nieuwe computer te kopen, maar dat is me toch gelukt.
Het gaat om keuzes maken, bewust zijn van je budget en afwegen of je je het kan veroorloven. Dit is iets wat jongeren duidelijk nog moeten leren.