Enkele post bekijken
  #6  
Oud 26th April 2009, 18:45
Charlot Michiels Charlot Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 104
Eenderzijds wil ik de laatste jaren van mijn leven echt niet naar een rusthuis omdat zoals Lien Luyten al zei iedereen bang is voor de vooroordelen van een rusthuis. Toch weet ik uit ervaring dat de vooroordelen geen algemene waarheid is. Vorig jaar heb ik vakantiewerk gedaan in een rusthuis en als ik zag hoe de mensen zich amuseerde tijdens de activiteiten dacht ik dat me daar later ook wel zou kunnen zien zitten. Maar als ik dan weer nadacht over het feit dat je steeds dezelfde oude mensen ziet en niet meer onder de jonge mensen komt begon ik weer te twijfelen of ik al dan niet ooit naar een rusthuis wil. Een leuk alternatief vind ik serviceflats, hier kan je zelfstandig wonen en leven maar toch beroep doen op de diensverlening van het rusthuis of OCMW.

Daarnaast ben ik ook wel bang dat ik als gepensioneerde niet zal rond komen met mijn wettelijk pensioen. Toch staan we er goed voor als leerkracht (ambtenaar), beter dan werknemers en zelfstandigen. Dit vond ik in Knack "Het statuut van de pensioengerechtigde speelt een belangrijke rol. Het pensioen verschilt enorm naargelang het pensioenstelsel waarin iemand zich bevindt, namelijk dat van werknemer, ambtenaar of zelfstandige. Enkele voorbeelden maken dit onmiddellijk duidelijk. Het gemiddelde pensioen van een werknemer bedraagt ongeveer 1000 euro per maand. Voor een vrouwelijke werknemer zal het wettelijk pensioen 750 euro bedragen. Zelfstandigen krijgen een wettelijk pensioen van 700 euro voor mannen en 480 euro voor vrouwen. Bij ambtenaren bedraagt het pensioen respectievelijk 2200 euro en 1800 euro. Alle bedragen zijn bruto. Bij lage pensioenen komen bruto en netto overeen, omdat ze niet worden belast." ( http://www.knack.be/cmp/11/1607/467...in-article.html )Ik heb nog niet zoveel zicht op hoeveel geld een zelfstandig leven kost omdat ik nog bij mijn ouders woon maar als je in het artikel leest over dat de helft van de niet-gepensioneerde respondenten denkt niet rond te zullen komen met zijn wettelijk pensioen maakt het mij toch bang.
Met citaat antwoorden