![Oud](images/statusicon/post_old.gif)
25th April 2009, 14:20
|
Registered User
|
|
|
|
Dit is een zeer interessant artikel.
Het is wel opmerkelijk dat er in de wetenschappen minder vrouwen aanwezig zijn dan mannen. Als we dan kijken naar onze school. In het 2de jaar fysica zitten momenteel 5 studenten (allemaal jongens). Bij wiskunde daarentegen zijn de vrouwen in de meerderheid. Ik denk wel dat er meer vrouwen zich geroepen voelen tot de zorg sector dan mannen. Het aanbod van wetenschappen op school is in mijn ogen ook vrij beperkt. Vooral in het eerste middelbaar staat er enkel wiskunde op het programma. Hier spreken we nog niet van fysica of wetenschappelijk werk. Als we deze vakken aanbieden in alle richtingen in het eerste jaar. Moeten we toch een groter publiek kunnen bereiken. En zo meer afgestudeerden krijgen in de wetenschappen. Misschien ook cosmetica integreren in het vak wetenschappelijk werk. Zodat de vrouwen ook meer thema’s naar hun zin krijgen. Nu zijn de voorbeelden die in de boeken voorkomen, veel gebaseerd op sport. Dit spreekt meisjes minder aan. Zo krijgen ze al en afkeer van in het 2de middelbaar.
De voorbeelden in de boeken en de thema’s neutraler maken en ook “jongens en meisjesthema’s” voorzien. Volgens mij gaat dit meer meisjes kunnen overtuigen.
Besluit:
Misschien is het van nature uit dat meisjes zich minder interesseren in wetenschappen of komt het omdat de boeken hoofdzakelijk gemaakt worden door mannen.
|